Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettskadedjur
Läst 119 ggr
Torparmor
0

Äter möss lök?

Jag har odlat kål och morötter i samma låda på altanen. Allt har växt bra och jag har kämpat med kålfjärilslarver av olika sorter. Idag tog jag bort dåliga kålblad och upptäckte att någon/några andra hade betat av en hel del morötter. Misstänker att det är möss.

Nu är alla morötter upptagna och och det finns inga kvar. Jag har hela min lökskörd för årsbehov på tork på altanen.

Äter möss lök? Är det läge att ställa in löken i uterummet?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

iFokus AI
🤖

Möss är allätare och kan äta en mängd olika livsmedel, inklusive vissa grönsaker. Dock är lök inte en av deras favoriter. Enligt flera källor undviker möss ofta lök på grund av dess starka lukt och smak, som kan vara avskräckande för dem. Det är dock inte helt omöjligt att möss kan gnaga på lök om de är tillräckligt hungriga och det inte finns andra tillgängliga matalternativ.

För att vara på den säkra sidan kan det vara klokt att förvara löken på en plats där möss inte kan komma åt den, till exempel i ett uterum eller inomhus.

Källor:

Det här meddelandet är skapat av en AI och kan innehålla felaktigheter.
Vad tycker du om svaret?Bra svarDåligt svar
Pyttelite
0

Spännande svar!

Är det någon som blivit av med lökar pga av möss?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Emo
0

Verkar mycket sannolikt. Bra med färgen också, så det syns vem (vad) som har svarat.

Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

• Redigerat 2024-09-05 06:11 av Emo
Torparmor
1

För säkerhetsskull åkte all lök in i uterummet och två musfällor sattes ut på altanen.

I morse vittjade vi en av fällorna, får väl beta den till natten igen. Har låtit några pyttlökar ligga kvar i en låda som test

Torparmor
0

En till mus är fångad och inga fler musangrepp.
Nu är det bara att försöka hindra alla insekter att ge sig på kålen. Imorse satte jag skydd över Tatsoiplantorna. Det tog lång tid igårkväll att ta bort alla ägg.

sparrowcrazy
0

Vanliga möss kan jag inte säga något om, men "våra" sorkar har inget emot att knapra på våra prydnads allium >.<