Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: invasiva-växter
Läst 81 ggr
Pyttelite
1

Rapportera invasiva arter i sommar

Invasiva främmande arter kan orsaka stor skada på miljön. De tränger ut naturligt förekommande arter och är ett av de största hotet mot den biologiska mångfalden. Invasiva främmande är arter som med människans hjälp flyttats från sin ursprungliga miljö och i sin nya omgivning börjar sprida sig snabbt och orsakar allvarlig skada för ekosystem, infrastruktur eller människors hälsa vilket medför stora kostnader för samhälle och enskilda.

Läs mer här:

https://rapportera.artfakta.se/eftersokta/ias/taxa?swe=1

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

• Redigerat 2024-08-05 14:16 av Pyttelite
Sindri
2

Är lite sur på Länsstyrelsen på grund av de invasiva och inplanterade kanadagässen. Själv rycker jag upp lupiner och gullris och annat som man ska, men skjuta dessa nerbajsande marodörer får man inte. De förstör promenadstigar, hela badstränder och vattnet med.

Pyttelite
0

#1: Kanadagässen har en alldeles egen historia och länsstyrelsen har det inte lätt sedan har de faktiskt minskat i Sverige medans andra arter ökat.

• Redigerat 2024-08-05 14:54 av Pyttelite
Pyttelite
0

#1: Så här är reglerna i Värmland dvs tillåtna att skjutas året runt om grupper av fem.

Edit:

Skyddsjakt på Kanadagås gäller i större delen av Sverige däremot är det väl inte länsstyrelsen som jagar så jag förstår inte din kommentar.

• Redigerat 2024-08-05 15:02 av Pyttelite
Sindri
0

#2: Här har de definitivt inte minskat. Vi ringer och skriver och klagar, men Länsstyrelsen har sin egen agenda…..

Pyttelite
0

#4: Fast det är inte länsstyrelsen du ska vända dig till.

Det är skyddsjakt på kanadagås i mer eller mindre samtliga län i Sverige med en reservation för de riktigt nordliga länen men där finns det å andra sidan inga kanadagäss.

Handlar det om stadsplanerat område är det kommunen du ska prata med och kommunjägarna. Inom de kommuner jag tittade på finns det stor tolerans när det gäller vad som är störande.

Jag vet inte till vilket län eller kommun du tillhör men det är bara att gå in på respektive hemsidor för att få upp informationen.

Sindri
0

Vi har gått via kommunens hälsovårds-nånting. Det var några år sedan, jag skall kolla vad som står nu på hemsidan.

Pyttelite
0

Så här står det på Gbg kommuns hemsida för kanadagås:

Innan avskjutning blir aktuellt provar man med förebyggande åtgärder. Dessa arter får skyddsjagas året runt på ovan nämnda platser, men stor återhållsamhet bör eftersträvas vid det praktiska genomförandet så att i första hand enstaka ungar och ungfåglar skjuts i avskräckande syfte.

Man undviker generellt avskjutning eftersom det ger låg effekt:

Avskjutning av vilda djur är tidsödande och ineffektiv då extrema krav på säkerhet ställs inför varje avlossat skott vilket innebär att många skottillfällen som på vanliga jaktmarker resulterat i fällt vilt inte ger något nära hus och tomter. Avskjutningen har i regel begränsad och kortvarig effekt, eftersom nya djur invandrar för att överta de lediga, ur djurens synvinkel bästa reviren närmast bebyggelsens alla trädgårdar.