Ibland är det bra att inte rensa
Förmodligen kanadensisk och påväg till att klassas som invasiv växt men fin ändå.
Läs mer här:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1 Ops, där ser man.
/Maria
Det är bra att ha lite koll på den annars finns den överallt.
Framförallt där du inte vill ha den …
Ja, jag rycker alla jag ser. Tyvärr kommer de att tränga ut allt annat om du inte tar bort dem.
Sådan dök upp i min förra trädgård. Fin i början men sen blev det lite mycket…
Vi har haft gullris hur länge som helst och den har inte spridit sig. Alls.
"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen
#6: Det finns olika typer av gullris så du kanske inte har den aggressiva arten annars är kanadensiskt gullris tyvärr mycket aggressivt och börjar att fylla ut många fria platser där jag bor.
Syns tydligt i sensommarens där de lyser klargult.
- Redigerat 2024-08-05 15:25 av Pyttelite
#8: Ser fint ut!
#8 Vackert, Maria! 💛
#7 Jo, det är kanadensiskt gullris utan tvekan. Men det här med spridning är förstås beroende av omgivningen.
.
#10: och om det finns markägare som plockar bort dom i tid innan de förökar sig i massor.
Förökning går långsamt men är trots allt besvärande eftersom de tränger ut lokala växter.
#6: Samma här. Har haft Kanadensiskt gullris i flera år i ett hörn av kolonilotten. Har varken spridit sig hos oss eller grannarna. Tror inte ens det finns någon gullris i det närmsta området.
Jag tror inte de tål ogräsrensning särskilt bra. De sprider sig bara där de blir ostörda.:)
#12 Intressant det där. Samma erfarenhet alltså! Våra har fortfarande inte spridit sig, inte alls.
Så varför rensa där det inte behövs, kan man undra.
#13: För att gullriset skapar problem för andra växter och djur så det gäller att ha koll på det.
#14: Ja det är klart att man ska ha koll på det där det faktiskt kan bli ett problem.
Men frågan var nog mer varför man skulle ge sig på det där det är tydligt att det inte sprider sig.
Det är ju lite skillnad på gullris och låt oss säga parkslide som inte går att få bort även när man behandlat den kemiskt.
Så länge man är bekant med problemet och inte låter det bli okontrollerat så njuter jag gärna av lite gullris i min trädgård. :)
Sen så har jag sett kanadensiskt gullris på närliggande ängar (ca 1-2 km från oss). Men det brukar aldrig ta över hela området. Det håller sig i kanterna och i mindre bestånd, men blir lätt utkonkurrerat av gräs och andra ängsväxter.
Just på dessa ängar har jag för mig att det kom med jord som de körde dit när de skulle bygga ut området, men efter några år så har bestånden blivit allt mindre.
Har nog större problem med kirskål och åkervinda… inhemska… men hemska där man inte vill ha dom. XD
Jag tror att det fortfarande saknas mer utbredd forskning om vissa invasiva arter och över en längre tidsperiod. De kan bli ett problem i vissa lägen, i gynnsamma miljöer eller när den naturliga balansen redan är starkt rubbat (vilket ofta är fallet).
Men många av de arterna som räknas som invasiva klarar sig inte alls i längden.
Sen så finns ju de som är rent omöjliga att bli av med, så som just parkslide, skunkkalla eller jätteloka.O.o
- Redigerat 2024-09-15 13:18 av sparrowcrazy
Hittade en bra artikel om det:
https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/Arter/arter-som-ej-omfattas-av-regler/kanadensiskt-gullris/
"Kanadensiskt gullris kan bli upp till två meter hög och har en stor spridningsförmåga. Arten har en tendens att invadera och sprida ut sig på öppna sandrika och näringsfattiga torrängar, stäppmiljöer och ruderatmarker, där inhemska lågvuxna och konkurrenssvaga växter annars skulle växa."
Alltså en fråga om rätt miljö. Hos oss är jorden väldigt näringsrik så det är antagligen ingen större risk.
Sen så kan det ju vara bra att hålla koll om det är fråga om Kanadensiskt gullris eller Höstgullris, så man inte går och rycker upp fel växt.
Höstgullris är nämligen väldigt likt men räknas ej som invasiv. :)
Kanadesiskt: https://for.se/forbjudna-inom-sverige/kanadensiskt-gullris/
Höst: https://for.se/hostgullris/
#15: Nja gullriset tar över långsamtväxande blir inte utkonkurrerat av gräs eller ngt annat.
Där jag bor har gullriset börjat att ta över mer och mer.
#17: Det kan nog bli förklarat av jordmånen.
Vi har som sagt ganska rik jordmån i vårt område. Då är det nog inte konstigt att växter som föredrar rik jord får överhanden.:)
Bor du någonstans med mer näringsfattig och sandrik jordmån är det ju mycket troligt att det blir till Gullrisets fördel.
Falköping har tydligen haft stora problem med det.
#18: Generellt är det god åkermark där jag bor men det finns också mycket sand och det är främst vid sidan av åkermarken som de växer och faktiskt tar över tillsammans med jättebalsamin.
Det är trist för det växer nästan inget annat när dessa växter tar över även om de är fina i sig - och det är ju också därför de sprids - synd att ta bort ngt som är färgglatt.
#19: Jo jag håller med. Det blir ju trist när de kväver ut allt annat.
Min speciella favorit när det gäller invasiva växter är ju Lupiner… dessa är dock lite extra farliga pga att de gödslar jorden med kväve… så de sprids inte bara väldigt effektivt, men ändrar även jordmånen så problemet kvarstår även om de tas bort.
Synd för jag älskar deras färgglada blommor!
Men just Kanadensiskt Gullris är ju egentligen onödigt att plantera speciellt, med tanke på att man kan ta Höstgullris som är precis lika fint.
Hos oss fanns det redan tidigare så vi lät det vara.:)
#20: Precis, Synd att det kanadensiska kommit in överhuvudtaget när det finns andra sorter.
Jag tror också att det kan vara så att de som skriver om gullris som inte sprider sig inte har den kanadensiska varianten, utan vanligt höstgullris.
Jag älskar också lupiner. Kämpade i många år för att få dem att ta sig i min trädgård. När de väl var etablerade kom larmet - bara att gräva upp dem igen!
#21: Jag tror att det vi har är Kanadensiskt.. så vi har nog haft tur.
Vi har faktiskt kompromissat med lupinerna. De är ju relativt lätta att hålla koll på i trädgården i alla fall. Vi plockar helt enkelt bort alla frökapslarna innan de hunnit mogna. :)
Svårare att göra på en äng…
Jag har en tomatplanta som växer i häcken Det finns till och med tomater på den
Kattutan men stolt Plåtis ägare
#23 Haha vad roligt 😄
/Maria
Vi har en vinstock som är rätt gammal. Häromåret upptäckte jag att en del ogräs som kommit upp var små vindruvsplantor. Och det är på olika platser i trädgården.
Lite skrattretande när man tänker på hur man duttar och daltar med sånt man sätter själv, och ändå kan det misslyckas ibland.
#25 Haha ja ibland kanske man överarbetar.
/Maria