Annons:
Etikettkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhus
Läst 12128 ggr
Norrskenet
2006-05-12 11:16

Fuchsior-min passion

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För 5-6 år sedan så fick jag en fuchsia av min svåger (trädgårdsmästaren) . Det var en Royal Velvet och sedan dess har  fuchsior varit min passion. Jag åkte till Rockdala söder om Stockholm och köpte små sticklingar åkte till trädgårdsmässor och letade. Förökade egna och höll på. Numera bläddrar jag i kataloger och på Internet för att få sorter som jag verkligen vill ha. I början blev det alla jag fick tag på. Numera har jag 30 sorter som jag försöker att vårda ömt. Övervintrar dem i vinterträdgården och sätter ut dem i trädgården när frostrisken är borta. Här en bild på en sort som heter dancing flame

Annons:
Norrskenet
2006-05-12 11:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Här min startplanta som fortfarande lever och frodas, royal velvet

Norrskenet
2006-05-12 11:19
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här en av mina favoriter. Whiteknigtspearl från Rockdala. Den är inte så lättodlad och växer ganska långsamt, men är liten (bara ca 3 cm) och vacker

Norrskenet
2006-05-12 11:20
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

En av de nyare sorterna är New Millenium

Norrskenet
2006-05-12 11:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här en skir variant som heter whirlaway. Plantan är lite annorlunda och håller ihop foderbladen tills den är helt utvecklad, då vecklas hela blomman ut.

Norrskenet
2006-05-12 11:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Så här ser den ut innan den vecklat ut sig

Staffan
2006-05-12 12:50
#6

Otroligt fina - jag förstår att du fastnat för dom där. Den dag jag skaffar en egen täppa kommer dom få en fin plats även där.

Härliga namn hade dom också!

// staffan

Annons:
bjorsa
2006-05-12 13:08
#7

Verkligen fina bilder å blommor ,man blir ju sugen på att börja men risken är väl att man fastnar då :-)Men en eller två vore ju fint .

Mvh/bjorsa

AktieTrader
2006-05-12 15:13
#8

Fuchsior är otroligt fina. Vi hade en uppstammad jättefin några år men den knäcktes en gång av blåst tyvärr. Men man kanske skulle skaffa en egen.

Kan man beställa på nätet?

Pia
2006-05-12 15:24
#9

Håller med, fuchsior är så vackra!! Tyvärr har jag tagit död på några stycken genom åren… minns särskilt en extraordinärt fin jag fick som inflyttningspresent…:/ Så jag avstår från att skaffa fler, mina ljusgröna fingrar klarar helt enkelt inte av att skötta dem på det sätt de förtjänar.

Norrskenet
2006-05-12 17:41
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

#8: gå in på sidan www.rockdala.com och på fuchsior, så hittar du massor. Man kan även beställa olika fuchsiapaket. Det är bara att ge sig hän. En fördel med fuchsior att dom inte drabbas så lätt av ohyra. lite vita flygare som är lätt att ta död på ( med fingrarna) och löss ibland som går bort med såpvatten. Ställer man dem sedan utomhus (i skuggan) så brukar naturen sköta renhållningen.

Här är ytterligare en av mina sorter . The roigne de mericourt

bjorsa
2006-05-12 18:23
#11

#8 Köpte ett nyhetspaket 1 av dom måste ju testa .

mvh/bjorsa

Norrskenet
2006-05-12 19:31
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#11 Kul att man lyckats entusiasmera någon till att bli en fuchsian

Här en lättodlad variant som heter beacon rosa

Christina
2006-05-12 22:13
#13

Var på Irlands västkust en gång för länge sedan och norpade med mig hem skott från de små fuchsia-buskar som kantade alla stränderna och blommade i storm och salta vindar. Men de tog sig inte och då gav jag upp fuchsia ett tag.

Men vilken bra site Rockdala har och fina instruktioner. Kanske jag gör som Bjorsa och testar ett startpaket. Lägger till Rockdala i länklistan här också.

Annons:
Norrskenet
2006-05-12 22:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Ni som bor runt Stockholm kan väl ta en tur söderut. Rockdala är värt ett besök. Dom har oxå många fina pelargoner. Det är lite pyssel att hitta dit, men det går.Kan inte låta bli att lägga ut en  bild till på en av mina sorter. Den här heter Lena

mandymoo
2006-06-03 17:02
#15

Ja det går nog inte att komma ifrån att fuchior är bland dom vackraste….

Hade många förr… nu har jag inga blommor alls… jo penser i en låda vid min ingång *ler*

bjorsa
2006-06-03 19:53
#16

Har nu 6 st då jag fick ett paket från rockdala häromdan så dom är nu omskolade till 1 liters för att senare hamna ute på altan .

mvh/bjorsa

zachs
2006-06-03 21:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#17

Norrskenet, vet du möjligen vad denna sorten heter? Köpte den förra året och fått den att övervintra. Har också fått flera skott att ta sig.

Norrskenet
2006-06-03 22:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#18

#17 Det kan möjligen vara en Thalia om den har lite röda nerver i bladen.

Norrskenet
2006-06-03 22:27
#19

#16: Tänk på att fuchsior vill ha "trångt om fötterna" dvs inte så stora krukor när dom är små. Jag brukar ha dem ganska länge i fyrkantiga plastkrukor som man får när man köper plantor.

zachs
2006-06-03 22:45
#20

Då står mina alldeles rätt, fast jag inte kände till det! Har inte hunnit plantera ut dom ännu. Ligger efter med allt!

Annons:
Christina
2006-06-03 22:56
#21

Det visste jag inte. Tack för det tipset. Skönt med något som inte behöver omplanteras.

bjorsa
2006-06-04 00:52
#22

opps men sticklingarna kom i typ 1 dl krukor och mina krukor jag satte om dom i är typ 1 liter knappt men då får dom stå i dom å inte planteras i stora krukor ute då ?

mvh/bjorsa

mandymoo
2006-06-07 21:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Jag såg en liten bild på en så vacker fuchia o undrar vad är det för sort?

Sen undrar jag om lite råd. Jag skulle så gärna vilja köpa några fuchior att ha på min lilla lilla uteplats. Kan man få några tips om sorter som är lite mer lätta. Så att jag har en chance att klara dom.

Sen finns det någon sida på nätet där man kan hitta skötselråd m.m. om dom. Eller Norrskenet kanske kan skriva ihop en artikel med lite råd till oss nybörjare. Vad man ska tänka på, vilka sorter som kan vara lämpliga att starta med, skötselråd, övervintring osv…

Christina
2006-06-07 23:17
#24

Ja det vore väl toppen om Norrskenet ville göra det. Bland våra länkar finns Rockdala som presenterar sitt sortiment av fuchsior och en del odlingsråd.

En privat hemsida som också har en del goda råd att komma med.

mandymoo
2006-06-07 23:57
#25

Christina - tack har klickat mig vidare och njutit av många fina bilder.

Norrskenet
2006-06-08 02:17
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#24: Jag har bara hållt på med fuchsior i några år så jag är ännu inte så erfaren. Jag brukar titta på den sida som Christina hänvisar till. Kenneth Nilsson är nog den i Sverige som kan mest om fuchsior och han har alltid bra råd. Förresen så kunde jag inte hålla mig i förrgår utan köpte ett litet skott för 8:- på Rottneby handelsträdgård här i Falun. En liten Blue Eyes som ska bli så här fin (som på bilden). Om man vill titta på bilder på fuchsior (om man vet namnet) så brukar jag gå till den här sidan.

http://www.fuchsiamagic.com/fuchsias/fuchsias.htm 

Där finns det hundratals fuchsior

mandymoo
2006-06-08 10:04
#27

Tack för den länken … så fastnade man igen på en sida och bara tittar o tittar och får inte nog *ler*

Annons:
mandymoo
2006-06-08 10:36
#28

Idag ska jag ta mig till ett stölle som säljer lite blommor o se om dom har någon fuchsia att inhandla. Tror inte jag kan vara utan en i sommar *ler* sen bara hoppas på att jag kan få den att övervintra utan någon ställe att ha den på… mer än ute eller inomhus…

mandymoo
2006-06-08 19:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#29

Nu har jag varit och shoppat - 3 st fuchsior blev det. Det var dom sorterna dom hade…. tjejen som tog betalt visste dock inte alls vad det var för olika. Så nu ber jag om hjälp av er som kan.

Skulle vara så kul att veta vad det är jag har så jag kan läsa o lära mer om dom jag fått tag på.

Tyvärr så är batteriet i min kamera helt slut (jag byter dottern använder upp *ler*)
Men hoppas att ni kan hjälpa mig ändå. Är nog väldigt vanliga sorter, men är man nybörjare så är man.

mandymoo
2006-06-08 19:26
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Så kommer 2an

mandymoo
2006-06-08 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#31

3an är en häng variant o tyvärr det sämsta fotot

Norrskenet
2006-06-09 03:00
#32

Den vanligaste fuchsian med röda foderblad och vit kjol kallas Göteborgskan och det kan 2-fuchsia.jpg vara. Den brukar dock vara lite större så jag är inte helt säker. Jag skall försöka att kolla upp de andra.

Jag brukar gå till den här sidan när jag försöker att hitta namnet på okända fuchsior.

http://www2.dicom.se/fuchsias/thumbsindex.html 

bjorsa
2006-06-10 17:03
#33

Nu står jag där med 6 st fuchsier å funderar om man nu kan peta ner dom i stora utekrukor trots att dom än är små å har gått från 1 dl kruka till 1 liters kruka och isåna fall nu till 20 liters kruka kommer dom små liven att vissna ner om dom inte har trångt om fötterna tänkte klämma ner lite pelargoner oxå i samma kruka ?

mvh/fuchsia novisen

bjorsa
2006-06-11 17:05
#34

Tar uteblivet svar som att de e ok att sätta ner sticklingsplantorna i stora krukor ute för nu åker dom ute :-))

mvh/bjorsa

Annons:
Christina
2006-06-12 00:10
#35

Hoppas det blev rätt nu. Jag vet inte men tror du gjorde rätt. Jag skulle i alla fall ha gjort som du. Berätta hur det gick, så vet vi sedan.

bjorsa
2006-06-12 02:06
#36

Ja nu sitter dom där ute i 20 liters krukor med lite pelargoner tar väl något foto senare i sommar ifall dom tar sig kan ju oxå ta ett om dom inte tar sig oxå :-)

mvh/bjorsa

Christina
2006-06-12 08:05
#37

Ser fram mot det. Om det nu var fel, så är det ju bra att veta det också.

Upp till toppen
Annons: