Vilket ogräs är detta?
Ser obehagligt likt knölklocka - du har inte sett den blomma?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Jag tror inte det är ogräs utan fingerborgsblomma. Du har inte haft någon sådan i närheten? De sprider massor av frön omkring sig.
Fingerborgsblomman är tvåårig och blommar inte första året.
Tack för alla svar.
#1. Har inte sett den blomma, men ser tyvärr också likheten med knölklockan. Har både blåklocka och diverse riddarsporrar i närheten och befarar nu att det i värsta fall kan ha smugit sig in någon "knölklocke-marodör" bland dem.
#2. Har mycket riktigt även fingerborgsblomma i närheten. Men endast ett blommande exemplar per år, under de senaste två åren. Kan så pass få plantor fröa av sig så mycket, att det direkt ger upphov till hundratals nya exemplar?
#4: Knölklockan har spetsiga blad och digitalis rundade men hoppas att det är den senare.
#4: Ja, det tror jag att de kan. Fröna är väldigt små och så har ju fingerborgsblomman långa stänglar med massor av enskilda blommor.
Har även hört att myror och andra insekter hjälper till att bära runt dem.
Tack för alla svar i tråden.
Har nu landat i att det är verkligen är fingerborgsblomma som spridit sig på det här sättet. Det får väl bli något av en "läxa" för både mig och andra, med tanke på att växten ändå är så pass giftig.
#7: Fast den är ju inte speciellt giftig när den bara står och blommar och blommar gör den först andra året.
Skönt att det inte var knölklocka.
SER INTE UT SOM GRÄS SER UT SOM BLAD 🍃
#9: Från SAOB:
1) generell benämning på (individer av) icke odlade växtslag (i sht örtslag) som till större l. mindre skada för odlingens resultat innästlat sig (l. bruka innästla sig) på jord avsedd för odlade växter l. som uppträda på mark (vägar, gator o. d.) där de icke äro önskvärda.
https://www.saob.se/artikel/?unik=O_0283-0143.yWP8
Så ogräs behöver inte se ut som gräs. 😉
#7: Det gäller att klippa av stängeln innan den går i frö vilket kan vara lättare sagt än gjort då den fortfarande kan blomma i toppen och ha mogna frön längst ner.
Nej, ingenting att tugga på men så länge man inte har småbarn så är det lugnt. Fina blommor.
#11: Enklast är det att ta bort första året tex via ättika om de växer mellan plattor.
Varför vill man absolut inte ha knölklocka? Extra invasiv/svår att få bort?
"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com
#13: Den är mycket livskraftig och tar över allt annat i rabatterna via rotskott men den har fina blommor. 😊
https://tradgard.ifokus.se/discussion/72208/blommor-som-brer-ut-sig---varningsflagg