Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 138 ggr
Sindri
0

Odlingslådor i metall

Jag börjar tröttna på mina pallkragar i trä och tänkte successivt ersätta dem med lådor i metall. De skall vara som två pallkragar ( ca 240x80). Det finns en del att välja mellan. Har någon här erfarenhet av såna? Tar gärna emot tips. Det finns med raka och rundade kanter, vågig och slät plåt. Galvaniserad, lackad eller rostig yta.
Någon yta som sniglar inte gillar?

Krullibull
0

Nu har jag inte mycket till svar, men jag tror att sniglar ogillar koppar?

Sindri
0

Ja, det vet jag men lådor i koppar finns inte, och skulle ändå kosta en förmögenhet.

Torparmor
0

#1 o #2 Jag är inte säker på att koppar är så bra överhuvudtaget om man ska odla ätbart. Beroende på vilken näring man använder riskerar man att koppar fälls ut och använder man urin eller motsvarande riskerar man också att kopparn fräts sönder. Jag är också osäker på vad som händer när man använder galvad plåt. Vilka ämnen kan ta sig ut i jorden?

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Pyttelite
0

#3: Det är snarare processen att galvanisera som är farlig inte den galvaniserade plåten.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Sindri
0

#3: Nej, som sagt koppar är inte aktuellt, däremot använder jag koppartejp. Min fundering var om de "färdigrostade" lådorna var lite skrovliga och kanske kunde avskräcka en del sniglar.