Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterohyraskadedjursjukdomar
Läst 5287 ggr
bjorsa
0

larv-fjäril

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

har ju problem med en vecklar larv i växthuset å jag vet inte hur den ser ut som vuxen (nattfjäril) har dock sett några normalstora som har varit vid paprikaplantorna men så idag satt en riktigt stor en på en parikaplanta och pumpade upp sig då den inte var riktigt färdig så är de någon som vet vad för sorts nattfjäril detta är för jag tror inte de e en vecklare men någon som vet?

mvh/bjorsa

bjorsa
0

lite mer bilder på den

bjorsa
0

å en till

bjorsa
0

å en till

lisette
0

vacker, men ändå äcklig…

Lise-Lotte
0

Wow vilka läckra bilder - försök att få dem publicerade !!!!!!

Christina
0

Säger som Lise-Lotte - mästerfoton - oerhört intressanta,

Det går inte att länka p g a att bilden är spärras. Men på den här sajten under 'fjärilar' finns röd borstspinnare. Kan det vara den? Vd tror du?

bjorsa
0

#5 Tack

Och dom är ju publicerade nämligen här :-))#6 Kan inte få fram röd borstspinnare trots att jag använder deras sökfunktion men jag upptäckte att om man högerklickar några ggr så får man upp adressen för den sidan man är på kanske du kan göra de när du har den där röda borstspinnaren .

Testar bara om de nu fungerar med med den adressen jag fick fram genom högerklickandet http://www.entomologi.se/hexapoda/lepidoptera/allmaent_baatspinnarfly_pseudoips_prasinana.html#starten

mvh/bjorsa

Christina
0
bjorsa
0

De e svårt att avgöra om de e samma då den jag fotade inte var "färdigpumpad" här en bild till på den och det är ett urklipp ur en större bild men man kommer ju närmare på så vis.

mvh/bjorsa

Lise-Lotte
0

Jag är helt såld på bilderna den är så vacker.

Bild #1 och #9 i synnerhet varför inte skicka den hit med en passade nyhetstext Glad

bjorsa
0

#10 Tack för kommentaren å förslaget skall tänka lite på saken kanske skickar jag in en bild fast har en annan som jag tycker är bättre fast det är på en snok som jag fotade i mitt växthus i en av mina dammar jag har haft den på foto iFokus tidigare men kan ju lägga in den här oxå även om man inte kan kalla den för ohyra :-))

Här är den bilden på snoken från i maj

mvh/bjorsa

bjorsa
0

och här ett urklipp ur den bilden så att man kommer närmre

mvh/bjorsa

bjorsa
0

#10 Nu läste jag igenom expressen å de skulle ju vara någon form av nyhetsbild blir ju lite svårt till nattfjäril eller snok men kanske man ser någon nyhet å då vet man ju vart man kan skicka den .

mvh/bjorsa

Christina
0

Haha - kvällstidningar älskar ju att skriva om nattfjärilar.

Tycker annars som Lise-Lotte att med den kvaliteten och den spänning som bilderna förmedlar, är de en nyhet i sig. Särskilt nu i sommartid.

bjorsa
0

Å ja som trodde de var mest dagsländor Flört 

mvh/bjorsa

Lise-Lotte
0

Den slår bilden med Schäfern och igelkottarna (läsarnas bästa nyhetsbilder) med hästlängder. Skicka iväg den ….

bjorsa
0

#16 Vill först bara undersöka vad dom gör med bilden om den inte får något pris så att den inte tillfaller expressen likaså om man skulle få nån hundring vad som händer med bilden om jag förlorar rätten till bilden ? sicken nojjig gubbe Flört

Hade tänkt att hitta någon tävling där dom vill ha djur å natur bilder å då skicka snokbilden fast har inte hittat någon ännu .

mvh/bjorsa

Faxlin
0

Underbara bilder som vanligt bjorsa. Blir alltid lika glad av att se dina kort.
Sedan kan jag dock inte hjälpa dig med problemet fjäril.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Lise-Lotte
0

Du ska få en länk till en tävling men då måste du lova att skicka in fjärilen också Flört här kan du tävla . Jag satt och letade här igår med tanke på din bild och då ramlade jag över denna.

bjorsa
0

Tack åsa ,tror i och för sig att de inte är någon "ohyra" men jag skall få fatt på vad den heter kanske är de björnspinnare som christina säger och då honan för hon skulle vara rödare men har inte hittat något foto på en hona ännu .

Lisse-lotte den tävlingen såg ju bra ut skall nog skicka iväg något dit å då ett fjärilsfoto eller 2 och snoken å kanske något till kanske den här på en groda från förra året (se bild) tack för länken

mvh/bjorsa

Lise-Lotte
0

#20 ja den var bra han ser ursäkta språket riktigt "uppkäftig ut" Cool

Christina
0

#21 Håller med. Kul uttryck - om nu en groda kan vara uttrycksfull så är den här det.

Bjorsa - vad kom du fram till ang arten? Är fjärilen #7 eller #8?

bjorsa
0

se nästa

bjorsa
0

se nästa

Christina
0

Dina bilder är BÄTTRE!!