Trädgård i tredjehand? Kan inget!!
Hej!
Min storasyster har precis flyttat hemifrån till en lägenhet med uteplats. Hon hyr lägenheten i tredjehand och den lilla plätt trädgård som finns där ser hemsk ut. Tyvärr har alla vi känner bott i lägenheten hela livet ut och därför har vi ingen kunskap om trädgård. Dessutom är tiden hon har att göra saker på liten och hon får inte göra allt för stora ändringar. Hon vill framförallt försöka få lite tätare buskage och lite ätbara växter. Någon som vet hur vi ska börja? Tack på förhand!!

Kom på att det kanske är smart att specificera hur lång tid hon har på sig: det är alltså mellan två månader, ett halvår eller ett år hon har, beroende på omständigheterna!
Det är ju kort tid det handlar om så det bästa, tycker jag, är att rensa upp så det ser lite prydligare ut.
/Maria
Det ätbara hade jag odlat i krukor istället så kan hon ta med odlingarna om/när hon flyttar.
#2: Tack för svaret! Lite dum fråga kanske, men vad bör man rensa upp?
Det som växer utanför och mellan plattor.
Även det man tycker ser risigt ut och spara det man tycker är fint.
/Maria
Att få tätare buskage är svårt, man måste vet hur och när man klipper häcken för att det skall bli bra. Jag har svårt att ens se vad det är för häck. Syren? Den skall i så fall tuktas när årets blommor blommat ut, men inte för mycket.
Om perioden bara blir två månader är det inte så stor chans att hinna få något ätbart. Jag föreslår också krukor. Det går utmärkt att plantera ut örter och sallad man köper i kruka i mataffären. Dela plantorna försiktigt. Trädgårdsbutikerna brukar ha rea nu på plantor de ej sålt. En liten busktomat kunde kanske vara kul att ha.
Jag tycker ni skall försöka ta lite bättre bilder, alt. ta med blad av olika växter, gå till en trädgårdsbutik och fråga vad det är, om det skall vårdas eller tas bort.
Buskarna ser ut som liguster en släkting till syrenen för att få den tät klipper man den ca 1dm ovanför marken och sedan släpper upp den ca 1dm i höjd per år. Liguster brukar man formklippa med häcksax så man brukar inte se blommor så ofta på den. Låter man liguster växa fritt blir den gles
Innan ni ger er på att klippa och ändra saker så kanske ni skall kolla med lägenhetsägaren att det är ok.