2024 års Tomater
Vad har ni eller vad ska ni så?
Stolt ägare till tre La permer

Tomater 2024
Sådd 2024 03 06
Frilands röd
Artisan Pink Tiger
S.Marzano 2
Bajaja Körsbärstomat
Citrina Sen gul tomat
Charmat HMedium tidig Bra att torka
Moneymaker Ganska tidig röd tomat
Sicilien Frön från Sicilien gåva från Eva
Hade slut på Tigrella frön så det ska inhandlas snarast.
Vi ska så Bifftomater för tredje året.
Vi har liten plats så det får räcka.
/Maria
Ska så om några veckor koralik, irishka, quadro, ola polka och zyska + ev någon mer
Här blir det nog två buskar Tiny Tim, tycker den är godast. Kanske en Tigerella också.
Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Nu är även tigrellan sådd
Jag testar bifftomat i år, en stort som heter 'Brandywine'. Har sått 5 frön och 2 har precis börjat komma upp. Får eventuellt så en till omgång om inte fler frön tar sig.
Förra årets favorit Black Opal, mums. Rosa ampeltomaten Arkticheskaya Visnya och ett par kruktomater bland blommorna: Rosy Finch och Groovy Tunes. Misslyckades totalt förra året med First in Field, så den ska jag göra ett nytt försök med och sen minin med de stora tomaterna - Mongolian dwarf. Nya för i år blir Noire de Crimee och lysande orangea Golden Ozarowski (som jag valde enbart för färgen). Men håller på att förbereda en flytt så sår inte förrän jag kommit på plats efter påsk.
Stolt matte till Agnes och Sonja ❤️

Det har kommit uåå en hel det tomatplantor så nu håller vi tummarna för att de växer på sig

Idag har jag planterat om mina tomater.
Det blev 17 plantor
Jag har sparat två fina exemplar av tomatplantorna som jag satte som frön. De är troligtvis av sorten Moneymaker, så det ska bli spännande!
Jag fick tyvärr slänga massor då jag fick trips och det var lite väl att ha runt 100 tomatplantor att behandla för att överhuvudtaget kunna sälja dem, så nä, de fick ryka!
Anledningen till att jag hade så många var att jag fick en öppnad påse som det stod 2017 på som utgångsdatum och de såg ganska så gråa och trötta ut, så jag slängde ner allihop och "hoppades att jag skulle få kanske 5-10 stycken".. Sedan så fick jag ju reda på att det var nyare frön i samma påse :D
Nu så står de två tillsammans med min persilja som tydligen ska avskräcka flygande insekter med sin lukt, så förhoppningsvis slipper jag att behandla dem på något vis!
Hur stora är era tomatplantor? Det har gått 2 månader sedan jag sådde mina och den längsta är nästan 15cm hög. Behöver mina något eller är det normal? Jag brukar köpa färdiga plantor så inte så van vid frösådd.
#11 Mina är ca 30 cm. Jag tror att jag satte dem i februari, men de satt också väldigt många i en liten behållare länge tills jag orkade ta itu med dem. De har fått näring sen iallafall en månad tillbaka och de har fått vara ute på balkongen i ett par dagar nu då det är varmt nog även på nätterna.
Direkt sol har verkligen fått dem att växa till sig och näring rekommenderas av alla ställen som jag har läst på, så det skulle jag rekommendera! Har du ingen balkong så kan du antingen ha ett öppet fönster ett par timmar om dagen eller "rasta" dem ute om du bor så att det går :)
#12 Får ställa ut dom en stund imorgon då. De har bara varit inomhus hittills, men i fönster i alla fall. Kanske vattna med lite växtnäring och hoppas det ar fart. Tack for svar!
Jag sådde mina i slutet av mars och de är mellan 25-40cm beroende på sort och ganska kraftiga och fina. Något jag sett att många nybörjare gör misstaget att för snabbt plantera i stora krukor de växer bättre faktiskt ifall de sitter i för små krukor än för stora så jag brukar vänta tills hela krukan är invävd i rötter och sedan bara lyfter upp hela rotklumpen med jord oc h rötter och sätter i en kruka som bara är en aning större än den tidigare krukan och fyller på jord. Då växer de alltid bra och blir fina. I stora krukor utvecklas rotsystemet dåligt och inte så mycket händer ovan jord även om det går flera veckor. Om du ska ställa ut dem ställ dem inte i solen ifall du haft dem inne de bränns sönder när de inte är vana vid utesolen de måste sakta få vänja sig vid solen ex. genom att lägga på några lager fiberduk i börja och sedan skala bort dukarna med några dagars mellanrum
#14 Har ställt ut dem i skuggan på balkongen sedan förmiddagen. Håller koll på när solen och värmen kommer ordentligt. De är planterade i engångsmuggar (tror 2dl stora) så skulle inte säga att de sitter i stora krukor. Men jag skulle nog ha börjat avhärda och ställa dem ute om dagarna för länge sedan.
#17 De behöver nog större krukor också.
/Maria
#18 enligt Åsas expertis i #14 tolkar jag det som om de fortfarande har gott om plats. Vi får se hur de utvecklar sig av att få lite mer sol.
#19 OK, jag har testat båda varianterna och plantera i större krukor blir bäst här men jag sår bara bifftomater och det kanske spelar roll?
/Maria
#17: Bladen visar näringsbrist el något fel med rötterna så näringen inte kommer till bladen, har du dräneringshål?
#16: Ser lite tidigt ut att plantera om de har ju inte välutvecklade karaktärsblad men de där torv/papperskrukorna är ganska dåliga till odling så har du plastkrukor är de bättre
#22 Jag har svarta plastkrukor i olika storlekar från första planteringen till sista stora.
Jag brukar göra så här varje år och det blir bra varje gång🙂
/Maria
Det kanske spelar roll att jag har halvskugga på min balkong, så det enda jag gjorde var att ta in dem på kvällarna i början när det var lite kyligare.
Det var fina rotklumpar till mina plantor och de sitter nu i samma fodertunna i plast som sist och verkar trivas bra då de är gröna och fina och växer på. Jag kör vanlig plantjord som jag vattnar med näring.
Ska vattna med näring hädanefter och se om de blir bättre. Tack för alla tips!
Mina ville inte ta sig alls och jag orkade inte börja om, så jag "fuskade" och köpte tre plantor på Blomsterlandet häromdagen
Det blev en pärontomat "yellow submarine" och två körsbärs tometer, en Tiny Tim och en "black cherry"

Pyssliga hälsningar Marina.
Sajtvärd på Pärlpyssel & Smyckestillverkning _\Min blogg\
Häng med in i det nya äventyret på BeadCraft
_

Nu har mina tomater fått komma i jorden
De tomater som ska tjuvas bor i lilla växthuset och de andra bor i stora växthuset ihop med lite kryddor och gurkan.