Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettköksväxter
Läst 209 ggr
MonicaLagerquist
0

Tips på tomatsort

Någon som har tips på en tomatsort som passar extra bra för att torka

Stolt ägare till tre La permer

Vixxen
0

Det vill jag också ha tips om!

Pyttelite
0

Jag misstänker att ni begär för mycket - tomater älskar värme men behöver oxå vatten men om det är någon som har bra tips är jag också mycket intresserad.🍅

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Maria
1

Jag trodde det handlade om att torka själva tomaten efter skörd eller?

/Maria

Pyttelite
1

#3: Ja så var det naturligtvis — antagligen är små tomater bättre än typ bifftomater ska forska vidare om jag kan hitta ngt tips•

Pyttelite
0

Här var ett förslag från Klostra — självklart att det skulle vara en bifftomat.

https://www.klostra.se/tomat-flonda-krav-bifftomat-froer

Flonda är en bifftomat där tomaterna inte är större än 5 cm i diameter med en intensiv smak. Används för färskkonsumtion eller för torkning. Välkommen att köpa tomatfröer på nätet hos Klostra.se 
MonicaLagerquist
1

Förtydligande
Jag menar attjag ska tomater för senare användning

Torparmor
1

#6 Menar du att spara färska utan att torka
isåfall kan Ponderosa - pomodoro invernale fungera

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2024-02-17 08:19 av Torparmor
MonicaLagerquist
3

#6 Ne jag menar att torka för att använda när de färska är slut

Torparmor
3

#8 Jag har torkat alla sorter som jag tyckt smakat gott i alla storlekar. Men de som (helt naturligt) gett mest är bifftomaterna och de med tjockt kött.

Men det finns tomatsorter sk vintertomater som håller sig färska i fler månader tex Ponderosa

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2024-02-17 17:05 av Torparmor
MonicaLagerquist
2

Har fått frön av grannen vars vän plockat med sig från från sicilien På beskrivningen gissar jag att det är en plommontomat så den hoppas jag mycket på.

Fornöga
1

Min enda erfarenhet av tomater är att jag äter sådana då och då, helt ovetande om vilken sort de tillhör. Men när jag häromnatten inte kunde sova kom jag att lyssna på John och Pernillas trädgårdspod på P1 där talmannen Andreas Norlén med fru gästade, och de visade sig vara riktiga "tomatofreaks" som odlat 149 olika tomatsorter och dessutom skrivit en bok om tomater.

Länk.

"Människan är motsägelsefull- vi söker oftast den lättaste vägen samtidigt som vi mår bäst när vi utmanar oss." (Emma Frans)

Helena och Andreas Norlén har skapat ett eget paradis i mexitegelvillan i Norrköping. Under sommarhalvåret frodas över 300 tomatplantor längs häckar och plank i trädgården. I köket hänger tomatgardiner där de skördar färska tomater långt in på våren. Nu släpper paret boken ”Tomatdagboken”, där de bjuder på sin högst personliga odlingsresa.
Maria
2

Min favorittomat är bifftomater 🙂

/Maria