Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettannat-som-lever
Läst 5342 ggr
clivia
0

mata fåglar

sedan i fredags är jag ju radhusägare, inklusive en fin liten trädgård. Fram till i vår har jag väl inte så mycket glädje av den, men jag tänkte i alla fall sätta en ljusslinga i tujan vid staketet och mata fåglar.
En dum fråga: hur länge dröjer det tills fåglarna hittar dit? Och en mindre dum fråga: vad kan man hitta på att bjuda på? Det är ju roligt att ha en varierad meny på sin resturang. Vilka fågelmatningsapparater är bäst? Ska man ha olika grejor till olika fåglar? Jag har inte en susning om fågelmatning och tar tacksamt emot tips! Det enda jag vet är att de gillar om  man sätter maten nära en buske så de kan flyga över dit och äta i lite skyddat läge.

poja
0

Vi brukar hänga upp kokosnötter i träden. De låter sig väl smaka.

parsley
0

Solrosfrön brukar vara populärare än vildfågelblandningar, enligt min erfarenhet.

Jag har en cylinderformad fågelmatare som jag hängt i ett träd. Man kan lyfta på locket när man fyller på nya frön. På sidorna finns ett par runda öppningar med sittpinnar så fåglarna kan sitta och äta om de vill. Vill man ge talgbollar kan det vara bra att ha en talgbollautomat så inte skatorna tar hela talgbollen med en gång. Det brukar finnas olika "fågelmatare" i varuhus och på t ex Granngården motsv. Välj någon som verkar tålig och är lätt att fylla på.

Det är svårt att säga hur lång tid det tar innan fåglarna kommer.

Maria
0

Äpplen..

/Maria

SirpaFingerroos
0

Ge dem jordnötter i automater, fågelmatblandning på fågelmatbord. Talgbollautomater. Jag rekommenderar att deras plats är längst bak på tomten. Nära husvägg drar möss till huset. Hos oss hittade vi solrosfrön innanför gamlafasad träpanelen när vi rev bort den. Hälsn Sirpa

clivia
0

vad många bra tips, tack alla! Särskilt det om att inte ställa det för nära husväggen - möss vore inte så kul att dra in! Men vi har en stor altan i vägen så alltför nära blir det inte. Och så får jag väl tipsa grannkatterna. Jag får väl återkomma med rapport från fågelrestaurangen om det blir rusning dit.

Apropå katter var det så dråpligt en gång hemma hos mina föräldrar. De har ett ganska stort fint fågelhus med två fönster och en liten dörr på "framsidan". En dag när vi satt och åt middag tyckte vi det såg så mörkt ut inne i det där huset, och när vi tittade närmare såg vi ett stort kattansikte som stack fram i dörren - bondkatten Nisse som väntade på ett skrovmål! Vi vet än i denna dag inte hur sjutton han lyckades klättra upp där, han måste ha hängt i framtassarna och sen svingat sig upp på något vis. Och det var en riktig klumpeduns till katt!

moondancer
0

sålänge du bjuder dom på något fett och energirikt så kommer dom sabbt till dig. Ost fungerar bra stundtals, leverpastej också. huruvida det är bra för dom små liven vet jag dock inte

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

davidia
0

jag ger mina solrosfrön och talgbollar.har provat med ost ibland men dom vill inte ha……..har hur många små fåglar som helst här.det är mysigt

Tilda-T
0

Jag brukar köpa späck på mataffären , dom brukar ha den i frysen i närheten av hundmaten. Hänger den i snöre och talgoxar och blåmesar älskar den.

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Beba
0

Jag ger fåglarna hampfrön,dom tycker om dom de tar fort slut i fågel automaten.Ger dem även talgbollar och jordnötter..Har massor med fåglar,så som hackspett och nötskrika plus alla små fåglar..

clivia
0

nu har jag flyttat in i huset och upptäckte till min förtjusning ett dittills okänt fågelbord som låg och skräpade bredvid boden på baksidan, och en grov påle. Och en pappa hade jag på plats som kunde fixa till alltihopa. Jag började med talgbollar i helgen och det var mycket riktigt så att fåglarna hittade dit snabbt! Första natten i huset drömde jag att syrenbusken var full av nötväckor - av alla fåglar - som for i skytteltrafik mellan busken och bollen. I måndags åkte jag till affären och handlade hampfrön men sen har jag jobbat dagtid så jag har inte sett om någon har varit där och ätit.

Ska fortsätta att utveckla menyn - så får vi se om nötväckorna kommer på riktigt!

Tilda-T
0

Nötväckan , är det en liten gråaktig fågel som går uppochner på trädstammarna?

clivia
0

i min dröm var de röda och grå och ganska stora, har ingen aning om ifall det stämmer! Men nötväckor var det, det visste jag alldeles bestämt när jag såg dem.

Hoppas det finns någon med större ornitologiska kunskaper här!

Tilda-T
0

OK förstod inte att det var en dröm!Flört

moondancer
0

ornitologiska kunskaper har man lite av…har dock ingen egen bild av nötväckan. Men jag länkar till en fin sida jag hittade:

nötväcka

//Olle

Tilda-T
0

Precis den där lille gynnaren har jag som gäst i fågelbordet

moondancer
0

dom trivs ganska bra vid fågelbord har jag märkt. Har dock inte börjat mata än, eftersom det fortfarande är ganska milt häromkring. Ingen snö alls, så dom har det bra nu

//Olle

clivia
0

här har det börjat bli kallt, märkte skillnad från förra helgen på fågelbeståndet. Många fler denna helg! Ett stort gäng talgoxar som flyger mellan en buske och bordet, och något som vi har bestämt oss för nog är gulsparvar. Skator känner jag igen i alla fall, vi har fyra stycken som håller rent under bordet och det är ju bra att ha en sådan patrull.

Det verkar som om de gillar dammen ganska mycket, den har ju frusit men precis runt kanterna är det ju öppet en liten springa och det verkar som om de kommer åt att dricka där eller de kanske kan hacka i sig lite is. Dammen går nu under namnet Hornborgasjön för det är så mycket talgoxar där. Vad förvånad jag skulle bli om det stod en trana där en vacker dag! De tarvar nog största talgbollsstorleken.

Tilda-T
0

#17 LOL Skrattande

Idag kom det en sparv/duvhök flygande och högg en av mina grabbar(kallar pippisarna så)! Helt plötsligt vart det tvärtomt rundt bordet och det tog säkert en 1/2 tim innan den första vågade sig fram igen!

Så är det i naturen att äta eller att ätas!

Maria
0

Vid mitt arbete finns ett äppleträd med de "allraste rödaste vackraste" äpplen. Trädet har fällt alla blad och kvar har äpplena hängt. Nu sista tiden har fåglarna gått åt äpplena så nu hänger nästan bara "äppelskrottar" kvar. Det ser så roligt ut och jag har glömt kameran varje gång…

Konstigt att äpplena inte ramlar ner tycker jag när t.om. fåglarna har hängt i dem.

/Maria

clivia
0

äpplen ska jag hänga upp och se vad som händer! De ska också få späck till jul. Funderar på en kärve men är rädd att det ska skräpa för mycket så vi får in möss. Man lär kunna hänga upp halva kokosnötter också.

Ju fler sorters mat ju fler arter tydligen!

Christina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har tre fågelbord. Lite väl mycket men de är så söta - både fågelborden och fåglarna. Vi mata mest med solrosfrö. Det brukar gå ett antal säckar varje vinter. Har för mig att vi köpte tio tjugo-kilossäckar förra året.

Just nu är jag i stan men maken har åkt ut till landet för att fylla på. Tyvärr gillar rådjuren också solrosfrö, så vi måste flytta upp ett av  fågelborden till högre höjder.

Det här är min favorit: kallas Torpet.

Christina
0

Den här är en billigare variant och fåglarna verkar faktiskt föredra den.

clivia
0

hmpf, jag hängde upp äpplen till dem men det var ingen som ville ha. Men den nya jordnötsautomaten har gått hem! Det dök ganska snart upp en ny sort, en liten med en tofs på huvudet. Ja de ornitologiska kunskaperna är nästan noll. Jag får väl snart bjuda hem en fågelkännare som kan sitta ett par timmar och peka ut vad det är för några som besöker oss…

God jul i efterskott till er alla förresten!

lerboden
0

hej.

förutomdet vanliga med frön i automater har följande visat sig vara en fullträff.

Överbliven risgrynsgröt blandat med nötter havregryn solrosfrön som fått frysa ihop i frysen är mums filibbab för våra fåglar.

Christina
0

#24 Kul tips! Vi kör som sagt numera enbart med solrosfrön. Förut köpte vi blandfrön men märkte att fåglarna sorterade bort havren.

EllaLind
0

I dåligt väder och med suddig bild, så har jag andra gäster i mitt fågelmatshus. Men den är välkommen den med Flört

Christina
0

Haha - roligt med andra besökare.