Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettlökväxter
Läst 177 ggr
Najan13
0

Förvara vitlök

Hej,

Jag missade fönstret när man skulle sätta Vitlök i år, jag bor i Stockholmsområdet.

Jag köpte vitlökarna på blomsterlandet men blev sen sjuk i en längre period och när jag var bra nog hade jorden redan frusit och snön lagt sig.

Min fråga är om jag kan förvara lökarna på något sätt så att de går att planera ut vid första chans i vår?

Jag är rätt så ny på odling.

Sindri
0

Jag missade också att sätta min vitlök. Har aatt den kring 1 advent varje år men i år frös det snabbt och tidigt. Jag skrev och frågade min leverantör och de rådde mig att förvara dem svalt, obs inte kallt, och torrt. Mina ligger på ett svalt betonggolv i min källare.
Nu blir det lite tögrader senare i veckan har det lovats.
Jag har täckt mitt land med duk, jag tänker skotta bort snön, ta av duken, spätta upp jorden och lägga ner lökarna. Täcka ordentligt med jord. Lägga på snön igen för den isolerar mot kylan.
Enligt Klostra, där jag köpte mina lökar kan man "höstsätta" vitlöken ända till februari, så det är bara att hålla tummarna….

Om du inte får möjlighet att sätta lökarna nu, så går det att sätta dem på våren och få fin skörd, men de lökarna klarar inte förvaring ända till nästa skörd. Jag har varit självförsörjande på vitlök i flera år så jag skulle bli sorgsen om det inte funkade i år.

• Redigerat 2023-12-05 07:46 av Sindri
Najan13
0

#1: Tack för svar! Då ska jag prova det jag med. Hoppas det fungerar för oss båda. Jag håller tummarna 😃👍🏼

Sindri
0

Ja, vi får hålla hårt båda två….😁

Sindri
0

Hur går det för dig, TS? Det var synd att snön rann bort lagom till jul, men igår fick jag ner mina vitlöksklyftor i jorden. Drygt 200. Puh!
Jag hade skottat undan snön dan innan så jorden kunde tina och den var tillräckligt mjuk att gräva ner dem.
De verkade inte ha tagit skada av att vänta.Ni blev det bara drygt 2 veckor för sent så det går nog bra.