Har ni hemmaodlat svamp?
Besökte trädgårdshandeln idag och såg ett statligt för svampodling.
Det skulle ta typ 2 månader för första skörden och det skulle kunna bli upp till 3 skördar.
Har ni provat någon gång?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2023-12-03 15:37 av Pyttelite
Det var en liknande produkt som denna som jag såg.
Vi hade champinjoner i vårt pumphus i sommarstugan. Det var två svarta säckar med någon slags mull. De var öppna upptill och det växte så att man nästan blev rädd.
Det gällde bara att hålla mullen fuktig.
/Maria
#2: Var det något som gav mersmak eller var det ”bara” en engångsgrej?
#3 Det var en sommar.
Vi var i stugan bara på helgerna när hösten kom så det torkade till slut.
/Maria
- Redigerat 2023-12-03 15:50 av Maria
Vi hade en låda med champinjoner när jag var ung (så många år sedan), tycker det var roligt och har för mig vi fick ganska många skördar av det. Har dock inte sett några sådana lådor på flera år men hade gärna provat igen om jag hade haft ett bra ställe för det (vi hade dem i ett svalare rum i källaren).
Vid sommarstugan har vi fått gula kantareller på tomten (vi hade för ett antal år sedan men de försvann när vi byggde nytt hus så det är skoj de kommit tillbaka igen) får bara hoppas de fortsätter att trivas där och vill sprida sig.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Hade varit kul att prova på men använder inte så mycket svamp själv.
Jag har testat från Svamphuset. Gul ostronskivling och kungsmussling. Det blev rätt bra första skörd inne, sedan planterade jag ut det efter anvisningar, skaffa sågspån och ved och allt, men bara en sommar kom det upp lite ostronskivling.
Det är i alla fall väldigt gott med svamp, men i år fick jag en hel den vild som jag har torkat.
#7: Tycker du att jag ska göra ett försök?
Om du gillar svamp är det absolut värt det. Du måste bara vara hemma och spraya, jag har missat det ibland och det har torkat.
Ett antal chaminjonlådor har det väl blivit genom åren
Stolt ägare till tre La permer
Nej Vi kan ju plocka svamp i egen skog 1-2 minuter från huset
Låt dagen idag bli din bästa hittills!