Löss på krukväxter
Kom just att tänka på,att ett år hade åtminstone jag en riktig lus-sommar.Kommer inte ihåg när,men varmt var det. mitten på 1990 talet kanske.
Jag har en porslinsblomma,som vid den tiden var rejält stor och rikblommande. Den blev angrippen av löss,hör och häpna.Det kröp av dem överallt på blommorna och jag hade inget val än att klippa ner porslinsblomman rejält. Jag prövade de gängse metoderna givetvis. Till och med på Santa Paulerna satte de sig.Konstigt. Så småningom blev jag fri lössen. Vad det kan ha berott på är jag osäker på,det kan mycket väl ha varit någon/ra nyinköpta blommor som bar lössen med sig.Eller så hade de kommit med utifrån. Det var första och förhoppningsvis den sista gången jag hade blomlöss.

Isch - det är inte kul när man får dem. Tyvärr får jag ofta löss på en del Rosor och mina fingerborgsblommor var fulla med dem förra sommaren. Jag försöker stryka bort dem med fingrarna men det blir rätt jobbigt om man har många blommor.
Såpsprit och gelatinlösning tipsades om i den här tråden. Kanske är nåt om det skulle återkomma. Annars kan man i värsta fall spruta med någon kemikalie.
Min snöbollsbuske får massor av svarta bladlöss varje år och jag för en ojämn kamp med såpsprutan. Ska försöka lägga i lite matolja i år också, fick höra att det ska vara bra.
Jag har en Clematis också.när den stod i den gamla "blomlådan" som är ersatt av den nya(där jag har Humlen) så blev det äckliga gröna larver på den.Ingenting hjälpte. De livnärde sig på bladen.
Clematisen blev i samband med bytet till stentrappen och den nya"blomlådan" flyttat till baksidan av huset,där den tycks trivas. Om det blir några äckliga små larver återstår att se.

Hoppas din Clematis trivs och att larverna vantrivs på den nya platsen!

Våra brudspirea har drabbats av några otäckingar som rullar ihop bladen . Det började förra året. Försökte spruta med såpvatten. Men det blev några små brunaktiga små små fjärilar av det i massor . Trodde det klarat sig i år men just idag ser jag att så inte är fallet. Hur trist som helst. Vad skall man göra?

Kjersti - måste bekänna att i allra värsta fall tar jag till kemisk bekämpning. När det rör en växt jag vill behålla och det inte längre fungerar´med handplockning och såpsprit. Bjorsa hade tips här på ekologiska metoder.
Ja,än är det för tidigt att säga om Clematisen klarar sig från de gröna larverna,ska ta och kontrollera den lite närmare. Men den tycks i alla fall trivas. Där den stod tidigare var den mer utsatt för blåst eftersom det var "öppet".Alltid lär man sig något. Men det blir vackra blå blommor på den,så det är synd att den inte kan stå där den syns.

Bladlusen på min ros som först var gröna blev efter såpvattensprut gula och till sist svarta. Tålde nog inte såpan så bra.Får se om rosen klarat sig…