Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterrabatterperennerannueller
Läst 3174 ggr
Illan
2006-06-07 10:34
0

Piontips?

Vi har gjort om i trädgården och nu har vi svängt igen. Från att ha varit inne på att inte ha ngn rabatt på sydsidan så har maken nu föreslagit en jättestor rabatt där längs gaveln! Jag var inte sen att nappa på den idén! Så nu står jag inför den ljuva uppgiften att plantera en ny rabatt. Lite finns där redan, men mycket är att börja från början. En klätterros ska jag ha, det har jag bestämt. Så vill jag ha en pion. En som blommar ymningt och doftar ljuvligt - har ni några tips? Jag bor i zon 1.

Andra höga blommor att ha längst bak mot väggen, vad kan det vara förresten? Stockrosor? Det är varmt och soligt och nästan för dränerat så det måste tåla lite torka också.

umbra55
2006-06-07 11:12
0

Kan inte hjälpa dig med pioner. Jag själv är galen i trädpioner, men de ska helst stå i halvskugga för att blomningen ska vara lite, annars har den blommat över på 48 timmar.

Däremot är jag lite tveksam till stockrosor. De ggr jag haft såna, har de fått rost i starkt solsken.
Det finns bra trädgårdsböcker med konkreta planteringsråd för olika lägen och jordar. Dags besöka biblioteket, kanske?

Faxlin
2006-06-07 11:41
0

Hmm, inte min starka sida. men jag är säker på att du får hjälp här inne av de som kan detta bättre.
Låter som om det blir ett trevligt land i alla fall. Sätt gärna in kort allt eftersom landet framskrider. Alltid roligt att följa hur det går.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Christina
2006-06-07 12:26
0

Det kan bli väldigt fint med pioner och Rosor ihop. Pionerna blommar tidigt och sedan tar rosen över. Pioner kan bli stora så låt den och rosen få rejält med plats mellan sig. Du kan alltid fylla ut utrymmet med ettåringar eller salvia eller andra trevliga växter, medan du väntar på att ros och pion blir fullvuxna.

Själv har jag Felix Crousse, Sarah Bernhardt, Krinkled White och Herrgårdspion. Samtliga står i full sol och mår bra, men det är sant att blomningen passerar snabbt. Just nu har jag nästan ont i magen av att min herrgårdspion kanske blommar över innan jag hinner ut till landet och sitta bredvid den.  Här finns en del allmänt om pioner.

Rosen vill förstås ha mycket vatten och gödsel för att trivas.  Ställ den inte för nära husgrunden utan åtminstone 60-70 cm från så att luften kan cirkulera och risken för angrepp förebyggas. Har du bestämt dig för vilken ros du ska välja? Annars finns det en läsvärd lista på Rosenposten.dk att klicka sig igenom.  

Själv har jag planterat en hel del förra året, men mer av de tåligare 'ramblers', eftersom min trädgård dels finns i Stockholms skärgård, dryga zon III, dels har rätt mager naturtomtsmark.

Jag  klarar inte av stockrosor hos mig. Försökte ett par tre ggr. Första året gick an, men de följande två hade rosrosten etablerat sig i jorden antagligen och det blev ingenting, fast jag köpte nya plantor. Men hos dig i zon I bör det vara perfekt. Annars finns mycket annat - riddarsporrar - aklejor.

Mandysan
2006-06-07 17:53
0

Jag vet inte speciellt mkt om pioner heller. =/ Men det finns buskpioner som är rätt så tåliga och fina! Min favorit är 'Bowl of Beauty'. Annars är kinesiska kejsarpioner rätt så fina!

Pelin
2006-06-08 14:33
0

Jag såg en artikel i Allt om Trädgård för några år sedan där man planterat stora funkior framför pionerna. Det var effektfullt och samtidigt fungerade funkiorna som stöd åt de tunga blommorna. Det var jättehäftigt och jag gjorde detsamma för ett par år sedan i en rabatt. Älskar både pioner och funktior och ser med spänning fram emot resultatet i år då plantorna börjat växa till sig ordentligt.

Illan
2006-06-08 23:42
0

Tack allesammans - antecknar allt ni skrivit.