Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 125 ggr
Sindri
1

Odla potatis utan ogräs

Det sägs vara bra att odla potatis där man vill bli av med ogräs, men hos oss stämmer det verkligen inte.
Det land vi odlade potatis i var så fullt med ogräs, mest åkerfräken.
Jag började därför förra året med täckodling. Lade på kartonger och direkt på dem potatis, täckte med lite jord och gödsel och byggde sedan på med halm.
Det blev lätt att skörda, men inte så stor skörd, och minsann kom inte åkerfräken upp i alla fall.

I år odlade jag på samma land, med bara påfyllnad av gödsel och halm. Men detta regniga år har sniglarna stormtrivts under halmen, och potatisblasten har sett för eländig ut. Det är fullt med snigelägg under halmen. Men åkerfräken har trivts!

Så det blev inte så stor skörd i år heller.
Nu funderar jag på hur jag skall göra nästa år.
En tanke är att lägga ut markduk över hela landet och göra hål för sättpotatisen. Men jag är osäker på om blasten kommer att komma upp precis där det är hål för den. Och kommer sniglarna att krypa in under markduken och lägga sina ägg där?

Kan jag sätta potatisen riktigt tätt i jorden och på så sätt försvåra för åkerfräken?

Hur gör ni andra potatisodlare?

Åsa S
1

Ettårigt ogräs minskar ifall man odlar potatis men det förutsätter ju att man kupar mer än en gång att bara plantera potatis och sedan inte göra något alls funkar ju inte. Jag är inte nitisk ogräsrensare men jag kupar ju några gånger så då vänds ju en del ogräs ner i jorden + jag har inte så mycket rotogräs. Det var mycket tistlar på lotten när jag tog över den men de grävde jag ihärdigt de första åren och nu är det sällsynt att någon tistel dyker upp

Sindri
0

Här är det rotogräs, mest åkerfräken, men en hel del kärs också, hjälpte inte då vi odlade traditionellt och kupade.

annia1
1

Sindri jag odlar inget i matväg utan har bara rabatter. Men jag använder maskrosjärn så jag får upp så mycket som möjligt av rötterna på ogräs. På det viset har jag blivit av med det mesta ogräset. Visst lite dyker upp, men inte så mycket.

När det gäller sniglar. Ja de trivs under tex halm eftersom det bara är att krypa in under. Oavsett vad det är bara dom kan krypa in under. Vad jag vet så gräver inte sniglar ner sig under sommartid utan det är bara "barnen" som gräver ner sig till vintern.

När det gäller markduk. Det borde hjälpa mot ogräs. Har du tillräckligt stor duk så kan du se till att få ner duken i jorden kanske en dm ner i jorden runt om. Då finns det inget utrymme att krypa in under. Problemet är om du har flera dukar så du får skarvar och sen hålen där blasten ska komma upp.

För min del så skulle jag sätta potatisen och sen låta blasten komma upp. Sen se till att rensa bort ogräset och lägga på markduk och klippa hål där blasten kommit upp och se till att du får ner duken i jorden. Komma på nån lösning så att du även får ner skydd runt blasten så att inte sniglarna kan krypa in under duken den vägen. Om du får tillräckligt med duk där du klippt hålet så se till att vika ner den i jorden. Har du skarvar så måste du se till att få tätt där också på nåt sätt. Eller ha flera dukar som läggs enskilt om du förstår hur jag menar.

Maskrosjärn finns att köpa i de flesta affärer som säljer trädgårdgrejer. Men länken visar ungefär sån som jag använder. Visst man kan tycka det är jobbigt, men det lönar sig med tiden eftersom det inte blir mycket ogräs att rensa under året och det fleråriga försvinner helt så sakteliga.
https://www.blomsterlandet.se/produkter/tillbehor/tradgardsredskap/ovriga-tradgardsredskap/ograsjarn-blomsterlandet-39383/

.

Man sticker ner järnet under ogräset och gräver upp det med sina rötter vilket gör att det kommer ta lång tid får ogräset att återetablera sig. Bandet utav läder gör att ogräsjärnet snyggt kan hängas …
Sindri
0

Jadu, ogräsjärn har vi en hel bunt av…😉 Det är rätt hopplöst att rensa ett helt potatisland med ogräsjärn. Ibland blir det helt igenvuxet på bara några dagar.
Med halm kom det bara upp åkerfräken, men deras rötter rår inte ogräsjärnet på. Jag får fundera vidare, vill ogärna gräva för mycket i landet då det stör mikrolivet.

annia1
1

Sindri #4 ja det är rätt hopplöst, men till slut så ger det resultat.

Jag har ett ogräs, åkervinda, som jag hållit på med i över 10 år. Jag har fått bort det mesta, men det finns några som sitter invid väggen så jag inte kommer åt rötterna ordentligt. Så där kommer det upp varje år.

För några år sen så gjorde jag rabatter där det växer. Jag grävde upp rätt ordentligt, ganska djupt, kan inte säga hur djupt men rejält, och brett och var väldigt noggrann tog bort alla rötter jag hittade. De rötterna körde jag till återvinnig och slängde bland invasiva växter. Dom har så man kan kasta såna växter där.

Nu det jag tar upp av åkervindan åker till återvinningen. Slänger ingenting i min kompost. Och de rabatter jag gjorde är rena från åkervinda.

Sen en sak som jag gör, jag har utrymme för det. När jag tar ur komposten. Den jord jag sållat fram lägger jag öppet på plastsäckar vid komposten. Där får den ligga två år så jag rensar bort ogräset/rötter från den jorden innan jag använder den jorden.

När det gäller åkerfräken så läste jag lite om just det. Det går med manuellt, men det är tidskrävande. Annars det jag läste var att täcka dom så ingen sol kom åt dom och det skulle vara helt täckt i åtminstone två år. Annars var det väl nån kemisk behandling. Vet dock inte vilken.

Så rent krasst så borde ju markduk kunna få ner det, men problemet är väl att du inte har markduken där hela tiden.

.

Torparmor
0

Sindri - oroa dig inte för åkerfråken.
Vi fick med åkerfräken med ett lass jord för fler år sedan. Efter att ha läst i Pehr Bolins bok "Åkerogräsen och deras bekämpande" från 1926 slutade jag oroa mig. Jag drar upp så mycket jag kommer åt, sen gödslar jag ordentligt och blandar i sand och kompost. Det kommer fortfarande upp fråken på en del ställen, men det gör inte så mycket, den har ju ingen stor bladmassa som tar bort ljus.

Fräken gillar fuktig, blöt och näringsfattig jord. När dräneringen av åkrarna blev bättre försvann åkerfräken vartefter. Fräken innehåller kisel som kan komma andra växter till godo. Så du kan se fräken som en indikatorväxt för att förbättra jorden med dränering i första hand

Mitt råd är att dränera, bearbeta, gödsla jorden och dra upp så mycket av plantorna som du kan. Fram på sommaren när stjälkjarna vissnar växer det upp nya plantor som liknar granar - dra upp dem också.

Lycka till!

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

• Redigerat 2023-09-07 07:45 av Torparmor
Sindri
0

#6: Åh, tack snälla du för ett hoppfullt inlägg. Jag har läst att man kan göra ett avkok på åkerfräken som skall vara väldigt bra till både människor och växter.
Så en dag så…..🙂
Jag har funderat mycket över vad som saknas i jorden när åkerfräken trivs så bra.
Nu har jag ffg hämtat hästgödsel så kanske det kan hjälpa lite. Jag har också en hel del sand, och gräsklipp använder jag mycket.
Jag tror att jag kommer att köra en blandning av traditionell och täckodling. Jag satte potatis för några veckor sedan och har ett gäng på förgroning nu som jag hoppas skall ge potatis till jul.
De kommer jag att gräva ner lite och lägga gräsklipp ovanpå.