Ättika - katter ?
Jag brottas med mycket ogräs mellan markstenar. Det är rekord i år.
Läste att man kan5 blanda ättika i vatten och vattna över ogräset.
Hur är det med katter och ättika ?
Vill ju inte skada våra fina "grannar"
Sorg är kärlek som blivit hemlös
- Redigerat 2023-08-03 17:04 av beem
#0: Misstänker att katterna väljer att gå förbi med tanke på doften.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Jag tänker också så.
Ättiksdoften försvinner ju rätt snabbt så jag tror faktiskt inte att det påverkar något alls. Jag använder ättika som mjukmedel till en del av mina kläder och inte hindrar det katter att dras mot mig ändå.
Fast nu handlar det om gräs som katten kanske äter och inte vad vi tvättat våra kläder i för tvättmedel.
Ättika är ju inte giftigt och det försvinner som sagt rätt snabbt även i gräset och katter lär inte äta gräs som smakar konstigt ifall det finns annat gräs 2m bort
På vilket sätt är ättika inte giftigt för katter?
När man har ut i trädgården så spär man ju ut den ren koncentrerad ättika är ju inte ens bra för människor men utspädd form och i den lilla mängd som hamnar på gräset så är det ofarligt för däggdjur och katter äter som sagt inte ifall det är konstig smak på gräset. Ättikan vi har hemma i våra hushåll är redan rätt utspädd så när vi spär ut den ytterligare så blir den rätt svag och vattnar man så hamnar det mesta i jorden som suger upp det rätt snabbt så bara lite stannar på gräset
#7: First vet rekommenderar att man inte släpper ut katten när man sprutar ättika eftersom det kan ge luftvägsirritationer.
Giftigheten kan man diskutera - katter har en annan volym än vi människor och har dessutom fungerar de inte biologiskt som människor men som jag sagt tidigare är det säker troligare att katterna skyr doften sedan finns det inga garantier att de giftiga ämnena inte finns kvar.
Om man jfr med citron som också har kraftig doft så kan katter dras till det och är inte bra om de slickar i sig..
- Redigerat 2023-08-04 12:06 av beem
#9: Nja det vet jag inte om de gör. Citrusfrukter generellt gillar inte katter sedan kan det finns individskillnader naturligtvis.
Varför tror du att katter gillar citron?
#8 TS skrev att medlet ska vattnas ut då irriterar det inga luftvägar använder man tryckspruta är det inte bra för andningsvägarna för den som sprutar heller då är det lika skadligt för människan som någon katt som är i trädgården
Läste om ogräsettika dvs den färdigblandade bör man hålla bla katter från det några timmar.
#11: Vattna kan man göra på olika sätt och katter slickar sina tassar så rådet från #13 är bra att ha i åtanke.
#12: Katter mår inte bra av citron men om det handlar om att katter markerar så kan citron ge en oönskad effekt då katten gärna vill dölja doften med egen doft.
Tillägg : Katter har en känslig lever så att hänföra med vad människor tål är inte relevant.
- Redigerat 2023-08-04 14:30 av Pyttelite
#14: Det innebär att hag bör inte vattna med ättika. Jag kan ju inte bevaka så grannarnas katter inte slickar på det.
#16: Kan du inte täcka över området efter behandlingen? Kanske ta en bit i taget och så använda en presenning, en uppklippt sopsäck eller något sådant. Eller tegelstenar i hörnen och ett kompostgaller över.
Jag har samma problem, med ogräset alltså, och har börjat ta trimmern och köra ner det så mycket som det bara går mellan stenarna. Får ju upprepas ibland men hittills funkar det. Hoppas lyckas trötta ut det.
- Redigerat 2023-08-04 22:08 av Caeli
#17: Känns lite bökigt att täcka då det inte är några raka kanter. Köra trimmer vore nog en bra idé. Nu måste jag bara hitta laddaren till trimmern😊