Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 72 ggr
Skaikru
1

Vad gör jag med pepparrot?

Jag har endel olika växter växer i min trädgård, har haft en växt som sett planterad ut, men måste vara planterad av tidigare ägare, idag drog jag upp en för att kolla vad det var, och det är pepparrot.

När ska dem skördas?
Hur ska jag förvara dem?
Hur gör jag för att dem ska fortsätta växa där? måste jag plantera om ifall jag skördar, eller kan jag lämna hälften kvar?

Maria
1

Vad spännande. Ser fram emot svar 🙂

/Maria

Pyttelite
1

Var lite försiktig med odlingen - risken är att du kommer få leva med pepparroten länge.

Det kan växa sig starkt och ibland ses det som ett ogräs.

https://www.arstiderna.com/recept/lexikon/pepparrot

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

I det här fallet gäller verkligen att "less is more". Pepparrot innehåller senapsglykocid, ett ämne så starkt att det kan f
Maria
2

En arbetskamrat till mig frös in pepparrot hel och sa att det funkade jättebra. Jag själv har aldrig provat.

/Maria

Uppkatten
1

Hur du ska få den att fortsätta växa där? Ja, lycka till om du vill bli av med den, säger jag bara.

Pepparrot är nära nog omöjlig att utrota. Jag har lyckats! Jag grävde en grop som var ca 3x3 meter och där bara min näsa stack upp till slut. Jag tog bort varenda pepparrots-tråd, och kolonigrannarna undrade om jag tänkte ha vallgrav runt odlingslotten.

Detta handlade om EN enda planta. Den hade rötter djupt och i alla tänkbara riktningar. Och jag ägnade timmar, dygn och veckor åt att rensa jorden ner till minsta jordkorn.

Det gick ett år. Sedan stod plantan åter där….

Men jag fick bort den till slut.

Pepparrot ska man odla i cementrör med botten. De kan ställa till det rejält om de får spridning….

Och så särskilt mycket pepparrot brukar man ju inte använda per år….

Tror jag läst något tips om att det är bäst att "starta om" odlingen då och då.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.