Det kommer inga grönsaker
Hej
Satte gurkor, tomater, paprikor, meloner, chili m.m. tidigt.
Gurkorna har tagit sig bra. Har fått flera gurkor redan.
Tomaterna får bara blommor, sen händer det inget mer. Har flera bredvid varann. Har ruskat på plantorna ibland för pollineringens skull och petat i blommorna, men inget händer. Kanske gör jag något fel.
Paprikorna får också bara blommor men sedan blir det inget mer. Har petat försiktigt i blommorna där med men det händer inget.
Chilisarna har poppat upp lite. Men de har än så länge bara blivit gröngula och längst ut svarta?
Melonerna börjar komma men har inte blivit så stora än.
Det känns omöjligt. Växterna står i växthus. När det blev blommor blev jag så glad och tänkte att jag för grönsaker tidigt (satte ut dem i slutet av maj), men det verkar inte bli mer än så. Vad gör jag för fel?
Bladen börjar dessutom hänga och bli ljusgröna på flera nu och en del tappar blad. Gissar på att de behöver ny näring. Så jag kanske kan lägga i mer jord eller gödsla? Vad har man för gödsel till grönsaker?
Har du möjligtvis satt tomatfrön från tomater du köpt? Eller sparat från föregående år? Det finns framavlade tomater som är sterila. De är märkta F1 på fröpåsarna, de kan man inte ta frön av. Kan vara samma med tomater man köper i affären.
Kan inte komma på något annat om de inte får frukter.
Alla sorts grönsaker och frukter vill inte ha samma sorts gödning.
Gödsel är svårt nuförtiden. (Googla på pyralider så får du läsa) Förut var hönsgödsel det bästa för tomat och gurka, kogödsel till potatis, men mycket av det är pyralidförgiftat.
Jag använder i o f s Substrals pelleterade hönsgödsel som jag köper på Ica, och den har funkat hittills. Men man kan aldrig vara riktigt säker. Det finns många flytande gödsel som funkar till grönsaker och inte innehåller pyralider.
Jag har också läst om lusernpellets som gödning, jag har använt det en hel del.
Stenmjöl är bra för tomater, innehåller mycket mineraler.
Jag fermenterar nässelvatten och använder mycket sånt. Gräsklipp är suveränt om ingen gödslat gräsmattan med något ogräsmedel.
Guldvatten är också bra - Googla för dosering.
Har du möjlighet att ha en hushållskompost så är det också bra näring. Annars kan du lägga sånt som skal, stjälkar, bortskurna bitar av sallad och annat i krukorna och mylla ner lite.
Möjligtvis för varmt går det en bra bit över +30 dör pollenet hos tomat tror samma gäller släktingen paprika/chili och dött pollen kan inte pollinera något alls. Många tror att växthus är lätt att odla i men man måste kunna sänka temperaturen när det är värmebölja med vädring, fläkt, skuggvävar etc. jag tycker det är lättare odla utan växthus på sommaren.
Och F1 betyder INTE att de är sterila bara att avkomman inte blir lik mamman alltid, F1 står för första generation så den är inte fröstabil
Jag odlar på friland och har faktiskt fått ett par tomater (sådde i slutet av mars utplanterat i juni) även den direktsådda gurkan har börjat sätta honblommor.
Odlar i zon 2 mellansverige + zon 3-4 mellansverige.
Bladen kan bli fula och gula av för höga temperaturer med men även gödning och ja man måste göda det funkar med mineralgödsel, guldvatten, nässelvatten och liknande. Ekologisk köpt gödning bör undvikas med tanke på problemen med pyralider och man kan inte garantera att de är fria från sånt.
- Redigerat 2023-07-09 09:03 av Åsa S
#1: Nej det är köpta frön. Tack för tipsen.
- Redigerat 2023-07-09 09:29 av blåbärskulan
#2: Ja det är säkert värmen då. Provar att sätta ut tomaterna.
Frågan är vad det är mer de andra, paprikorna tex. Men vi får väl se om det blir något. De kanske tar tid på sig.
#2: Åh tack det var bra info om F1. Har sett på flera ställen att det är sterila frön. Då kan man testa att sätta såna frön.
Om jag gör det nästa år (år 2) och några blir bra och jag sparar även de fröna så blir väl de samma som jag fick år 2.
Nej de blir inte fröstabila ens år 2 utan man kan behöva spara de som ser rätt ut i flera omgångar och när alla avkommor är lika varann när man sår så kan den anses stabil men det kan ta många år. De avkommor man får från F1 hybrider är ofta inte av samma bra kvalite som växten man tog fröerna från men ibland kan de bli lika, speciellt tomat tycker jag ofta brukar bli rätt lika mamman även ifall fröerna togs från en F1 planta men ibland dyker avvikande plantor upp.
Men hur pollinerar man? Jag gnuggar med fingret eller med en topz, räcker det? Känns som de behöver mer än så.
Chilin har en pistill i mitten av blomman och ståndare med frömjöl runtomkring och det brukar räcka att föra över frömjöl från ståndarna till knappen på pistillen utan att skada själva pistillen ex. med ett finger eller mjuk pensel. Tomatens pollen är svårare komma åt det sitter inuti det där röret i blomman, man kan snärta till blommorna med fingrarna eller vibrera blommorna med en eltandborste det brukar funka bra det med
#8: Okej ja chilin har jag lyckats med på något vänster, fast de verkar vissna… De är lila/svarta på vissa ställen.
Tomaterna satte jag ut, förhoppningsvis gör det susen :)
Släppte in några insekter och det ser ut att bli några grönsaker nu. Hoppas.