Ohyra
Jag undrar om någon vet vad det är för ohyra jag fått på några av mina buskar i år. Och hur jag kan bli av med dem. Bladen är alldeles blanka och kletiga och eller rullar ihop sig och själva ohyran är svart. Det är en av schersmin buskarna och snöbollsbusken är drabbade. Snöbollsbusken har smittat av sig på rabarberna i år också för första gången. Buskarna har drabbats av detta några gånger förut men inte som i år. Snöbollsbusken är värst drabbad.
Kan du ta några bilder så blir det lättare att göra en bestämning.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Med beskrivningen är det troligen bladlöss av något slag.
De kan vara av olika färg både svarta och gröna och kladdet är bajs från dom.
Enklast är att spruta vatten men oxå såpvatten går bra eller nyckelpigor.
- Redigerat 2023-07-03 20:42 av Pyttelite
Bladlössen trivs i torkan, det låter som det.
De avsöndrar ett klibbigt sekret som myror gillar. De "farmar" bladlössen. Jag har satt bred målartejp med klibbiga sidan utåt för att hindra myrorna att komma upp.
Jag brukar också spraya med såplösnung, der brukar hjälpa, men i år är de envisa.
Det är bladlöss ja och det är olika arter de bladlöss som går på ex schersmin är inte samma som går på snöbollsbusken och rabarbern och bäst är faktiskt att inte göra så mycket mer än att bara spola bort det kladdiga med vatten. Spruta INTE såpa och sånt det funkar på kort sikt men gör det värre på längre sikt, de där luskolonierna behövs för att nyttiga rovinsekter ska kunna föröka upp sig och de nyttiga insekterna behövs som försvar i trädgården
Ibland blir luskolonierna för stora och tar nästan kål på trädet. För första gången på flera år fick vi kart i vårt plommonträd, men nästan alla har fått stora svarta fläckar nu och faller av. Det har hjälpt att spruta med såpa.
Jag har även fått ett citronträd helt friskt och lusfritt genom att spruta med såpa, så visst hjälper det.
Jag kan acceptera lite bladlöss för jag vet att de är bra mat, och det är trevligt när nyckelpigorna flockas och fåglarna sitter och pickar i sig. Men när hela grentoppar blir svarta och myrorna kilar upp och ner som besatta då har det gått för långt.
Här finns tips från natursidan:
https://www.natursidan.se/nyheter/bekampa-bladloss-pa-naturlig-vag/
Jag köpte guldögonsländor en gång tyvärr var de flesta döda när de kom fram. Har inte lyckats hitta såna i fysisk butik.
Det är ovanligt gott om tvestjärtar i år, men det har inte hjälpt.
#5: Snöbollsbusken var överfull med blommor i år, busken är runt 3 meter högt och 2 meter brett. Helt osannolikt vackert när det blommar. I år han det inte blomma ut utan alla bollar blev nästan svarta och torkade över en natt. Har aldrig någonsin haft så mycket ohyra på dessa två buskar som i år. Och de har aldrig spridit sig till rabarberplantan heller.