Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 115 ggr
Sindri
1

Tulpaners livslängd

Jag funderar på att köpa lite nya tulpanlökar och läser på olika sajter som säljer lökar.
Till min förvåning står det att de "brukar komma tillbaka under några år" eller "kommer tillbaka i ca 3 år".
Jag har tulpaner som är många, många år gamla.
Jag har iofs även haft en del sorter som jag inte sett på några år, men trodde det berodde på att jag är borta en stor del av våren nuförtiden. Nu tänkte jag specifikt söka efter senblommande sorter.
Handlar det här om nya sorter som är så hårt avlade att de inte håller så länge?
Hur hittar jag gamla sorter som håller i många år?

Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Vetenskap och utbildning för hållbart liv.
Pyttelite
0

Klistra har en avdelning om gamla tulpaner:

https://www.klostra.se/tulpanlokar/klassiska-tulpaner-tulpanlokar

I denna kategori har vi samlat tulpanlökar av klassiska, äldre sorter som vi vet har prytt våra trädgårdar under lång tid.
Pyttelite
0

Lite mer information om projektet som fortsätter:

Sedan 2016 har vi tillsammans med SLU, Nationella Genbanken och Programmet för Odlad Mångfald (POM) arbetat med uppförökning av kulturarvstulpaner med målet att saluföra dem under varumärket Grönt Kulturarv.

Hitintills har vi lanserat fem sorter: Kersti, Tofta, Skäret, Granlunda och Ester.

Totalt har vi ca 30 sorter från POM på uppförökning i odlingen utanför Motala.

https://linnevadtulipa.se

Tulpanlökar odlade i Sverige med ekologiska metoder. Grönt Kulturarvs-klassade sorter med en historia.
  • Redigerat 2023-07-02 09:35 av Pyttelite
Sindri
1

Tack, jag Klostra har jag varit inne och tittat på. En del av de sorter jag var intresserad av finns bara i storpack.
Synd att jag inte längre har kolla på vilka av mina tulpaner som fanns här när vi köpte huset, de kan ju vara väldigt gamla.

Caeli
1

Jag brukar leta efter darwintulpaner när jag köper nya lökar.

Darwin

Darwinhybrider. I den gruppen ingår många gamla, klassiska tulpansorter, vanligen i gult och rött, som ofta skådas i gamla trädgårdar.
Pyttelite
0

#5: Lite om Darwintulpaner:

Darwin Hybrid Tulips - First introduced in the 1950s, Darwin hybrid tulips are a cross between single late tulips and early emperor tulips. This parentage is what gives them their large, shapely blossoms and relatively early bloom time. Depending on the season and your location, Darwin hybrids typically bloom between mid-April and mid-May.

https://www.gardenia.net/plant-variety/darwin-hybrid-tulips

https://www.longfield-gardens.com/article/what-makes-darwin-hybrid-tulips-special

Among the best for naturalizing, the Darwin Hybrid Tulips provide blooms up to 5 years and rise up to 20-28 in. tall (50-70 cm) in mid-late spring. They also excel due to their huge flower size and sturdy long stems that withstand wind and rain. Fabulous as cut flowers, they also have a commanding presence in the garden.
  • Redigerat 2023-07-03 09:37 av Pyttelite
Pyttelite
0

Bara som värdelöst vetande är Dirk W. Lefeber ett viktigt namn i den moderna tulpanvärlden.

The Darwin Hybrid tulip is the best-known group and a true classic. Dirk W. Lefeber is the developer of the Darwin Hybrid. The Darwin Hybrid tulip was created in the 1940s by crossing the Tulipa Gesneria with the wild Tulipa fosteriana and registered as 'Madame Lefeber'. Outside this crossing, the Darwin Hybrid was officially registered as a new variety. A tulip variety with a true sparkling red colour. The Darwin Hybrid tulips are single-flowered tulips with long-flowering, large flowers on sturdy stems. A great variety for borders in gardens and parks. Its length makes it ideal as a cut flower. The Darwin Hybrid continues to grow in the vase, sometimes up to 10 cm. These large square bowl-shaped flowers are the first thing you notice about these Darwin Hybrid tulips, as well as their bright vibrant colours.

Kolla gärna om det finns något intressant att hämta i den holländska webb-butikerna.

Här ett exempel:

https://tulipexperienceshop.com/en/category/darwin-hybride

The Darwin Hybrid tulip is the best-known group and a true classic. Dirk W. Lefeber is the developer of the Darwin Hybrid. The Darwin Hybrid tulip was created in the 1940s by crossing the Tulipa Gesneria with the wild Tulipa fosteriana and registered as 'Madame Lefeber'. Outside this crossing, the Darwin Hybrid was officially registered as a new variety.
Sindri
1

#5: Finns de som senblommande? Jag kommer inte hem förrän i början på maj så jag missar de tidigblommande. Jag kanske skall ta en tur till Zetas och botanisera. De låter ju oerhört vackra.

Sindri
1

#7: Tack där fanns mycket vackert också.

Pyttelite
0

#8: Det finns senblommande men kanske inte Darwinhybrider.

• Redigerat 2023-07-03 14:48 av Pyttelite
Caeli
1

#8: Tex den här Darwintulpanen finns under kategorin senblommande hos Zetas.

Silverstream

Darwintulpan 'Silverstream' är en vacker tulpan vars blommor skiftar från krämvitt till djupt gult med röda inslag. Läs mer här!
Pyttelite
0

#11: Härligt - då har vi löst det problemet.👍

Sindri
1

#11: Tack, så oerhört vacker. Jag ställer mig genast i kö för den!

AJDÅ, nu såg jag att den blommar i april- maj. Räknas det som sent?

• Redigerat 2023-07-03 19:57 av Sindri
Caeli
1

#13: Ingen aning vilken blomningstid som gäller för att kallas senblommande. Borde egentligen vara olika för olika delar av landet.

Pyttelite
0

Expert advice on some of the most beautiful late spring-flowering tulips, including 'Angelique' and 'Ballerina', selected by BBC Gardeners' World magazine.
Sindri
0

#15: Tack!