Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettvad-är-det
Läst 203 ggr
Mandra
1

Äckliga larver

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min gubbe hittade dem i en säck med leca-kulor. Ca 3,5 cm långa.
Dom är upp och ned.
Jätteäckliga, tycker jag.

• Redigerat 2023-06-17 16:53 av Mandra
Pyttelite
2

De blir säker fina fjärilar längre fram.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Uppkatten
4

Det finns inga äckliga djur, och alla behövs i ekosystemet.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Mandra
2

Fick man ju mkt hjälp av er. Lite moralkakor är ju alltid bra.

Pyttelite
2

#3: Jag gjorde ett lamt försök för att hitta något som kunde passa men hamnade på en trevlig Facebooksida om fjärilar men hittar inte tillbaka men hittar denna;

https://m.facebook.com/groups/122247664456987/?locale=sv_SE

Logga in på Facebook för att börja dela och ta kontakt med vänner, familj och andra som du känner.
Maleficum
3

Svårt att se när de bara är underifrån men påminner lite om noshorsnbagge larver så gissar på att det är någon form av skalbagge larver.

https://www.nrm.se/faktaomnaturenochrymden/djur/insekterochspindeldjur/skalbaggar/noshornsbagge.13214.html

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

[Zefirka]
2

#0: vad är det för larver? Tycker också de är äckliga!

Pyttelite
3

#5: Tjusig bagge är det iallafall.

oh-la
2

Jag gissar guldbaggelarv. Långt ifrån alla larver blir vackra fjärilar och några larver ställer till ordentligt med skada. Vi har olika typer av teädgårdsborre i vår trädgård. Jättetråkigt eftersom de äter upp rötterna på det vi odlar. Ett år tog de varenda jordgubbsplanta. Jag tycker själv att de är helt vidriga när jag råkar gräva upp någon.

Pyttelite
1

Inser att det är enda chansen att få till en guldbagge!

Här lite om krypet om det är en sådan:

https://rikaretradgard.se/arets-tradgardskryp-2021/

För första gången utannonserar Rikare trädgård Årets trädgårdskryp. 2021 går utmärkelsen till gräsgrön guldbagge! Syftet med Årets trädgårdskryp är att uppmärksamma de små, ofta okända djuren som lever bredvid oss, hjälper till med trädgårdsarbetet och som är fascinerande att lära känna. – Vi instiftar Årets trädgårdskryp för att det är så många små djur i
[Undertaker]
2

#8: Tror med på det. Blir vackra baggar, men larverna är jobbiga. Här flyttas de till komposten. Dessutom brukar mården försöka äta dem.

Uppkatten
2

Det finns en FB-grupp som heter Vilken insekt.

Där brukar man få bra hjälp med artbestämning.

Dock är det inte tillåtet att kalla insekter för äckliga i den gruppen.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Pyttelite
1

#11: Var och en har rätt att uppfatta varelser som äckliga.

Ingen grupp i världen Facebook eller inte kan tvinga människor att inte känna något som i detta fall är en mänsklig känsla.

Även människor har rätt till sina känslor inte bara djur. 😏

Uppkatten
3

#12 Regeln ser ut så i den gruppen, oavsett vad du tycker om det. Beskriver man insekter som äckliga eller på annat sätt negativt så tas inlägget bort och man missar chansen att få svar från kunnigt folk. Så det är bara att välja: hålla god ton och få svar, eller beskriva dessa fantastiska små djur som äckliga och förbli okunnig 😊.

Pyttelite
0

#13: Saken är slutdiskuterad på denna sajt.

Att förbjuda ord för en mänsklig reaktion är inte tillåtet här.

Uppkatten
2

#14 Men nu var det en - redan befintlig - grupp på facebook som diskuterades och inte ett förbud här.

Pyttelite
0

#15: Jag diskuterade ditt uppförande här.

Du har redan fått en varning!

Mandra
0

#4: ok, tack. det där jag skrev till Uppkatten var inte riktat till dig. Du slank med av bara farten.
jo jag förstår att det kommer att bli en fjäril. :)

Mandra
0

#5: ja det kanske det kan vara. vi har mkt underliga skalbaggar här.

Mandra
0

#5: ja det kan vara en sån, för de hade nog mörkröda huvuden.

Mandra
0

#6: ja dom är faktiskt äckliga. :)

Mandra
0

#8: liknar nog mer en noshornsbagge tycker jag.

Mandra
0

#12: tack…jag håller med dig Uppkatten att alla djur/insekter behövs i ekosystemet. men det är rent intellektuellt.
vad jag sen KÄNNER är en helt annan sak.
och jag kände äckel av att se dessa larver. jag tänker inte trycka ner mina känslor…det blir aldrig bra.

Mandra
0

#13: eller så byter man till en mer tolerant grupp - den här t ex. :)