Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettskörda
Läst 122 ggr
candersson83
1

Ta vara på rabarber

Det finns säkert många därute precis som jag som har en massa rabarber just nu, jag vill därför tipsa om ett av mina favoritsätt att ta tillvara denna på.

Jag har i några år pressat äppelmust med en enkel skruvpress för ändamålet, för er som inte vet vad det är så ser den ut såhär: skruvpress

Provade för första gången förra året att göra detta på rabarber, blir fantastiskt gott! det man behöver tänka på är att frysa rabarbern och sedan tina upp den igen innan man pressar den, då släpper den saften lättare.

Vad är era bästa tips för rabarber?

https://raapress.se/for-hemmabruk/fruktpressar/skruvpress/fruktpress-original-12l

• Redigerat 2023-06-07 08:24 av Pyttelite
Carmarino
0

Länken har blivit fel, så man hamnar på den här sidan när man klickar på den. Här är rätt länk:

https://raapress.se/for-hemmabruk/fruktpressar/skruvpress/fruktpress-original-12l

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

When the last tree is cut, the last fish is caught, and the last river is polluted; when to breathe the air is sickening, you will realize, too late, that wealth is not in bank accounts and that you can't eat money. -Alanis Obomsawin, filmmaker

Maria
0

Jag har inga rabarber men hade jag haft så hade jag gjort chutney.🙂

/Maria

Niklas
0

Rabarberpaj är min favorit.

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Sindri
1

Lite löjligt dyr apparat. Bara att frysa och pressa med potatispress om man vill ha saft.
Min favvo är kvass.
https://matlust.ifokus.se/discussion/1484469/gor-magen-glad-gor-kvass!

Matlust iFokus är tänkt som ett inspirerande och lustfyllt diskussionsforum för alla matlagningsintresserade, gammal som ung, man som kvinna, proffskock som amatör. Här hittar du mängder av recept och artiklar om mat och bordets alla glädjeämnen. För-& smårätter & tillbehör, soppor, Fågel, Nöt, vilt & gris, Färs & korv, Fisk & skaldjur, Veggo vegetariskt, Sallader, Mjölmat, gryn & ris, Konserverat, inlagt, sylt & marmelad, Desserter, frukt & godis, Matbröd, smörgåstårtor & kaffebröd, Drycker och mycket mer.
Åsa S
0

Rabarberchampagne gör jag det finns många olika recept på nätet om hur man gör.

Sindri
0

#5: wow, det låter spännande!

Jag googlade ett recept nu och visst påminner det om kvass. En gång fick jag det väldigt likt äkta bubbel.
Men jag tvekar lite om glasflaskor. När man gör kvass står det uttryckligen att man inte skall ha glasflaskor för de kan explodera av trycket som bildas. Fast det är onekligen festligare.
Hur gör du?

• Redigerat 2023-06-09 16:52 av Sindri
Åsa S
0

#6 jag använder PET-flaskor och glasflaskor med patentkork som klarar av att det blir tryck i flaskan

Sindri
0

#7: Aha. Gäller det både gamla och moderna flaskor med patentkork?

Åsa S
1

Jag använder såna som det ursprungligen varit jäst kolsyrad dryck i. Man kan köpa öl på systembolaget i flaska med patentkork Bernard celebration finns i nästan alla butiker då får man både flaska och öl. Jag har inte köpt såna som finns på typ IKEA vet inte hur de klarar det.

Sindri
0

#9: Ja, det var ju smart tänkt!