Frågor om klövermatta
Hej!
Jag funderar på att blanda i klöver i min gräsmatta eller helt göra om den till en Klövermatta. Jag har några frågor om klöver som jag hoppas kunna få svar på.
- Kan man gå på en Klövermatta ofta utan att klövern blir ful eller dör?
- Klara klövern av torka under sommaren utan bevattning?
- Vilken typ av klöver bör man använda? Jag har läst att man kan använda vitklöver och mikroklöver men jag undrar vilken typ ni rekommenderar.
- Är klöver mjuk att gå barfota på?
Tacksam för svar!
- Redigerat 2023-06-05 16:33 av T.N.E
Våran gräsmatta blev oavsiktligt i princip en klöveräng förra sommaren.
Det gick bra med normal rörelse över gräsmattan, men jag vet inte hur den hade sett ut om man t ex spelat fotboll på det. Med normal rörelse så menar jag att två vuxna människor samt djur gick framåt och tillbaka över gräsmattan. Då pratar vi om själva blommorna, som inte växer hela sommaren. Själva klövern i sig tål typ allt och är svår att bli av med när den tar sig in där man inte vill ha den. T ex rabatter.
Precis som med vanlig gräsmatta så beror det på hur mycket det regnar eller om det är en torr sommar. Våran gräsmatta består utav en del villagräs. Den är känslig för torka och en utav anledningarna till att klövern tog över, var att klövern inte var fullt lika känslig för torka. En annan del består utav vallmix som används för höåkrar. Den är ungefär lika tålig som klövern skulle jag påstå.
Ingen aning eftersom att vi inte har valt klövern själva. På våran gräsmatta växer det vitklöver.
I övrigt. Som nämnt så blommar den inte hela sommaren. Vi lät våran vara tills blommorna tillslut dog. Då klippte vi den.
Klöver producerar till skillnad från gräs sitt eget kväve. Så vill du bara ha klöver, så behöver du inte har gödsel med kväve. Vill du ha en blandning så behöver du gödsla med kväve, för att inte klövern helt ska tränga undan gräset. När vi hade vallåker, så höll klövern på att ta över. Med npk gödsel på, så kunde gräset vinna tillbaka mer mark igen, så att det blev en bättre balans.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
Jag har vitklöver i en del av gräsmattan. Den växer främst på den del som är relativt torr och får utstå rätt mycket slitage och sol. (På en annan del av gräsmattan där det är ännu torrare trivs röllika väldigt bra).
#1 Jag försöker bli av med klövern i min trädgård (då kaninen fått klöverförbud av veterinären och vill gärna hon ska kunna få spendera tid på gräsmattan) så supertips att det kan behövas extra gödsel i gräsmattan (alltid tänkt att kaninerna sett till att gräsmattan gödslats men det räcker uppenbarligen inte).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
#2 Det är väldigt vanligt att gräsmattan behöver framförallt kväve. Npk är det vanligaste gödslet. N står för kväve. P för fosfor och k för kalium. Det är dem ämnen som oftast behövs.
Klöver och baljväxter däremot kan som sagt bilda sitt eget kväve och tar därför lättare över om det är brist på kväve i marken.
OT men om ni någon gång tänker på hur en bonde odlar från år till år, med olika grödor. Så är det vanligt att med x antal års mellanrum odla baljväxter. För när resterna utav dessa plöjs ner, så får man ner kväve i jorden, för nästa grödor. (Haha jag pluggade jordbruk i skolan 😅)
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#3: Har, som sagt, tänkt att kaninerna löst gödslingen åt mig :P Och det märks iof på gräset vart de brukar föredra att kissa ;) Men antar att deras pluppar inte innehåller tillräckligt med kväve för att göra skillnad för resten av gräsmattan.
Är ju en hel djungel när man söker på gödsel för gräsmatta. Det värsta är att jag vill bli av med klövern och jordrevan (som tar över de skuggigare delarna av gräsmattan) men vill gärna ha kvar röllikan och vissa andra "ogräs".
Jo, växelbruk har jag koll på och det är ju väldigt smart (pluggat djurkunskap och ekologi så en del jordbruk slank med då också).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu