Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 73 ggr
Bjorne
1

Blir det någon gurka i år?

Förra somaren fick jag många stora fina gurkor på bara ett par plantor.
I år vet jag inte om någon kommer att växa upp.
Jag sätter fröna i krukor och efter ett par dagar bara så gror de och växer upp i rasande fart. Det är bara det att stjälken blir så tunn att de inte kan hålla sig uppe Även med stöd är de svåra att hålla vid liv och flytta. Vad är det för fel. Är det för varmt eller för mörkt i fönstret. Kan man plantera om dom så att man gräver ner det mesta av stjälken så att nästan bara bladen sticker upp?

Åsa S
1

När växter har det för varmt i förhållande till ljusstyrkan så sträcker de på sig i jakt på bättre ljus och då blir de rangliga och svaga. Jag direktsår mina gurkor ute nu i slutet av maj, såna som gror utomhus blir mycket finare plantor och de måste inte avhärdas heller

blåbärskulan
0

#0: Har du växtlampa? Annars är det ett tips. Jag har odlat några gurkplantor det här året och de har tagit sig fint.

Jag satte dem i såjord. När de poppat upp så fick de vara under växtlampan. Planterade om dem i grönsaksjord först i liten kruka och därefter större efterhand. Nu är de ute i växthuset. Har inte avhärdat dem även om jag läst att man ska. De är över en meter stora nu.

Det är så jag gjort iallafall, ingen aning om det är rätt eller fel men det har iallafall funkat för mig :)

• Redigerat 2023-05-26 15:44 av blåbärskulan