Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 671 ggr
Mandra
4

Invasiva växter

Jag tycker att det är viktigt att veta vilka växter som är invasiva i Sverige. Och hur man bekämpar dem. Eftersom de förstör inhemska växter och vårt ekosystem.
Också viktigt att veta hur man ska hantera dem.
Går att läsa om allt detta här:

https://www.tekniskaverken.se/privat/avfall-och-atervinning/atervinningscentraler-linkoping/invasiva-vaxter/

Pyttelite
3

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Trädgård iFokus - ett forum för alla som odlar i trädgård, växthus, krukor och balkong! Diskuterar även gräsklippare, verktyg, redskap, trädgårdsprydnader, ohyra, ogräs och odjur och annat som lever och annat i livet.
  • Redigerat 2023-05-22 17:39 av Pyttelite
Mandra
0

#1: ok, kanske ska hålla mig i den då?

Pyttelite
1

#2: Nej då du får gärna fortsätta på en ny tråd - tänkte bara att det finns ännu mer information i ämnet. 🌻

Magi-cat
1

Kanadensiskt gullris har vi i en rabatt på tomten. Den har antagligen varit där i minst 50 år utan att sprida sig nämnvärt. Inte heller har den så vitt jag kan se förstört något ekosystem.

Lupinen är omdiskuterad. De växer på en plats här i trakten och har så gjort så länge någon kan minnas. Inte har den spridit sig heller.

Så det där med invasiva växter - de kan säkert vara invasiva på sina ställen men inte alltid överallt. Det kan så lätt bli fokus på fel saker.

Med detta sagt, det finns växter som t.ex. parkslide som är jobbiga på riktigt och som det är bäst att ta bort medan det går.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Pyttelite
0

#4: Invasiva växter behöver inte bara vara ett hot för att de kan sprida sig utan de förändrar den naturliga biotopen som tex lupiner.

Sen får man skilja på reglerade trädgårdsväxter och på ohämmat växande.

Tror inte att Island är så glada åt lupinerna t ex.

När det gäller Kanadensiskt gullris så hotar den andra gullrisarter.

Pyttelite
0

Om Kanadensiskt Gullris:

https://artfakta.se/artbestamning/taxon/solidago%20canadensis-220325

Kanadensiskt gullris kan förväxlas med höstgullris Solidago gigantea, men höstgullris är oftast mer högväxt, har färre och väsentligt större blommor, samt en mer rödskimrande, i princip kal stjälk.

Kanadensiskt gullris kan även hybridisera med gullris S. virgaurea och höstgullris.

Artfakta är platsen som samlar relevant information om våra arter. Lär dig känna arten, dess naturvårdsstatus, se kartor och bilder, eller använd nycklar för att artbestämma.
Magi-cat
0

#6 Island är väl ett ställe dit man inte skulle alls fört in lupiner eller andra växter som kan "ta över" en känslig natur.

Tyvärr är det ett av många exempel på vad människor ställt till. De för in en växt, ett djur av en orsak. Sedan går det på tok och ibland ska de ovälkomna bekämpas på ett sätt som inte heller blir bra alla gånger och så håller det på så där …(Bara i största allmänhet.)

Även om detta skett på Island kan man ändå ägna en tanke åt att det kanske inte är likadant överallt.

Magi-cat
0

Är det ingen som vill utrota mjölkört/rallarros förresten? Tänk vad den spred sig med järnvägsbyggandet! Nu sprider den sig ännu mer pga uppvärmningen.

Nu menar jag inte att man ska göra det naturligtvis. Men ibland undrar jag varför vissa arter utnämns till invasiva, kanske efter ett halvsekel på plats. Jag undrar också om det alla gånger alltid blir till det bättre, om utrotandet sker okänsligt.)

I Finland skulle man utrota den vresros som plötsligt utnämnts till skadlig och invasiv. Samtidigt lyckades man gå hårt åt havtornsbuskarna …
Vem blev lyckligare av det?

https://www.landsbygdensfolk.fi/nyheter/bekaempning-av-vresros-foervanade-skaergardsbor-och-batfolk

Bekämpning av invasiva arter har stått på agendan under den gångna sommaren och hösten. Forststyrelsen har bekämpat vresrosor med glyfosat på holmar och skär, s
Pyttelite
1

#8: Så fort människan börjar att leka gud blir det tokigt.

Som värdelöst vetande planterade man vresrosen för att binda sanden och det fungerade ibland för bra.

Håller med om att diskussionerna blir väl ensidiga.

Rallarros var förr en bra växt för nödsituationer men visst skulle den säkert kunna platsa som en invasiv art.

Mandra
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#4: vi har enorma problem med lupiner här i Hälsingland.
de tar över allting.

Magi-cat
1

#10 Som sagt, på vissa ställen kan det nog vara så. (Men de är väldigt vackra. 🙂) Kanske sprider de sig med de effektiva maskinerna som slår vägkanterna. Vissa växtslag går under, andra gynnas.
Risken finns att en "effektiv" utrotning ställer till skada i sig.

Pyttelite
0

#11: Nej det tror jag inte i stort.

Lupiner inte bara tränger ut andra växter de förändrar också jordarna - de är ett utmärkt gödningsmedel.

Det är inte bara andra växter som trängs ut utan även rödlistade insekter och kryp blir oxå färre när biotoper och värdväxter försvinner.

Ja lupiner är fina men ska inte växa hej vilt.

Caeli
2

#8: Här växte det vresros tidigare men den har lyckats utrota sig själv… Synd den doftade så gott.

Maria
1

Jag har satt vresros i vår rabatt utanför huset. Tre sorter. Den vanliga, en vit och en mörkare röd som är dubbel.

Det är en rabatt med sten runt och sedan kommer asfalt så den kan inte sprida sig.

Jag älskar vresrosor både för doften, de vackra rosorna och de fina nyponen om hösten.

/Maria

Mandra
1

#14: om det är en sån här du har, så bör du nog tänka om lite.
den sprider sig inte bara genom rötterna.

jag tycker kanske det är lite märkligt att plantera invasiva växter..

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/Arter/arter-som-ej-omfattas-av-regler/vresros/

Vresros är en mycket invasiv art som är svår att bekämpa. Här kan du rapportera in fynd av arten och se hur du kan hindra spridning av vresros.
Mandra
0

#11: varför skulle utrotning ställa till skada? den är ju inte naturlig i Sverige.

"Kanske sprider de sig med de effektiva maskinerna som slår vägkanterna."

Det tror jag inte. Här uppe är det inte bara vägkanter som invaderas - utan hela, stora fält. Vad som skulle växa på dessa fält egentligen vet jag inte. Går inte att se.

Mandra
0

#16: ni vet väl att i vissa kommuner är det t o m förbjudet att ha lupiner i sin trädgård.
har ni lupiner i er trädgård är det bäst att ni kollar upp det. :)

Magi-cat
1

#16 Som sagt, det kan säkert vara så med vissa växter på vissa ställen.

Jag har själv (för länge sedan) försökt sätta lupiner här hemma, utan att lyckas. 🙂 Så hur lätt som helst förökar de sig inte.

Vresros har vi också. de fanns här när vi flyttade hit. Visst, man får hålla efter den precis som med allt i trädgården, men sprider sig mer än annat gör den inte.
Fåglarna trivs i buskarna och har stor glädje av nyponen. Jag tror det inte vore bra om alla vresrosor plötsligt ska utrotas …

Magi-cat
3

Herregud, eller nåt, allt är invasivt! 😮 Det beror bara på hur man ser det.

Syrener, scilla och gubevars påskliljor …

Just det, jättedaggkåpa också, minsann!

Något är snett när man börjar se allt som invasivt!

https://www.livsstil.se/hemma/tradgard/a/gEyJGq/syren-och-pasklilja-invasiva-arter

Visste du att syren och påsklilja kan anses vara en invasiv art? De förökar sig blixtsnabbt och riskerar att ta över annan växlighet.
Mandra
1

#19: tror inte det är snett…man har ju kriterier man går på…eller hur?

syren är inte en inhemsk växt…utan inplanterad, även om det var länge sedan
den förökar sig mkt
den tränger ut annan växtlighet

så den skulle platsa på lista över invasiva växter.

och jag kan intyga allt det där eftersom jag har mkt syren på tomten…måste hålla efter dem varje år…annars sprider dom sig för mkt.

Magi-cat
0

Något håller på att gå alldeles på tok när även t.ex. tidig blåstjärna, vintergäck äkta kaprifol sällar sig till värstinglistan (Artdatabanken).

Mandra
0

#18: kan ju bero på vad man har för jord på platsen också…vi har lupiner (hade) i trädgården…de förökar sig lätt.

har försökt utrota dem…men det kommer alltid upp några stycken varje år ändå.

Magi-cat
5

#20 Men snälla nån, den ombesjungna syrenen är väl ändå något som funnits tillräckligt länge för att betrakta som inhemskt? Ska den bort nu?

Hur långt i tiden måste vi gå tillbaka om vi ska utrota allt om inte funnits precis jämt? Det blir inte mycket kvar i så fall och vad i hela fridens dagar har vi då vunnit? Ingenting, bara mer utrotning, mer ingrepp i ekosystem.

Fåglar har anpassat sig till att det finns nypon och syren att äta. Vad ska de äta istället???

Allt anpassar sig till vartannat. Det är så det fungerar. Vissa arter sprider sig, och vissa gör det mer än andra. Naturen anpassar sig, särskilt om den får göra det i fred. Det är människan som ska lägga sig i allt och förstör "på köpet".

Om klimatförändringarna gör att vissa arter sprider sig mer än tidigare (vilket är troligt) och det inte är önskvärt får vi göra någonting åt orsaken, inte bara utrota ännu mer!

Maria
3

Kaprifol är väl Bohusläns blomma om jag inte minns fel.

Vi hade en syrenberså vid vårt gamla sommartorp. En underbar plats.
Jag planterade även Lupiner i en slänt.

Risken med sådant här är att man kanske missar att vår natur förändras över tid liksom mycket annat i samhället.

/Maria

Magi-cat
1

#24 Ja, det stämmer att kaprifol är landskapsblomma för Bohuslän. Den måste nog anses ingå i ekosystemet och ha varit inhemsk så länge att den kan få vara kvar. 🙂

Exakt, naturen förändras över tid och anpassar sig och vi får gå tillbaka åtminstone till när inlandsisen drog sig tillbaka om alla arter ska bekämpas som inte är riktigt "inhemska".

Vi har också syrener och har alltid glatt oss åt dem. Fåglarna också.

• Redigerat 2023-05-23 09:42 av Magi-cat
Carmarino
4

Den allra mest invasiva arten är väl ändå människan? Fast den är ju ingen växt förstås. 😉

¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Maria
1

#26 😀

/Maria

Mandra
0

#23: jag tror inte det kommer till att syrener ska utrotas…den är inte tillräckligt talrik…och växer väl mest i trädgårdar, där människorna sköter om dem.
risken är väl liten att den sprider sig vilt.

Magi-cat
1

#28 Den är dock med på Artdatabankens värstinglista, så man vet aldrig. 😎

Lyckligtvis har den ett "kulturellt värde".
Den har tur som är vacker och förekommer i dikter och sånger…

"Syrenen bör ses som invasiv då det är en art som har hög risk att orsaka skada på naturen och den biologiska mångfalden i Sverige. Men i dagsläget kommer Naturvårdsverket ändå inte göra något åt syrenen. För att en art ska utredas för upptagande på en förteckning så vägs dess negativa effekter mot eventuella positiva."

(min markering i citattexten)

https://www.expressen.se/leva-och-bo/tradgard/naturvardsverket-syrener-far-vara-kvar-i-tradgarden/

Jag tror Naturvårdsverket inser det hopplösa i ett sådant projekt. Alla växter har inte lika stor tur.

Syrener finns med på en lista över svenska invasiva växter som riskerar att hota den biologiska mångfalden. Trots det får syrenen vara kvar i trädgården.
Caeli
4

Överblommade syrénblommor ska man låta sitta kvar. Fröna är viktig vinterföda för domherrarna.

Magi-cat
4

#30 Precis, fåglarna behöver bl.a. syrenblommor!

Undrar vad det skulle innebära för mångfalden om man utrotar det ena efter det andra?
Inget bra, alls …

#26 Definitivt. En art är det som överlägset "leder" ligan för invasivitet och utrotande …

Mandra
0

#31: behöver dom syrenblommor? skulle tro att det funkar med vilken väldoftande buske/blomma som helst.

https://internt.slu.se/nyheter-originalen/2019/1/faglar-anvander-vaxternas-doftsignaler-for-att-hitta-mat/

Inte bara synen utan också luktsinnet verkar vägleda fåglar som söker ätbara insekter och andra kryp i odlingslandskapet, enligt en ny studie från SLU. Denna nyskapande forskning visar att fåglar s...
Mandra
0

#31: "Undrar vad det skulle innebära för mångfalden om man utrotar det ena efter det andra?
Inget bra, alls …"

Men att de invasiva växterna utrotar den inhemska grödan är bra, menar du?

Mandra
0

#30: Källa på det, tack!

Mandra
0

Jag tycker inte ni tar det här på allvar. Väldigt tråkigt tycker jag.

Mandra
0

ATT TA HAND OM TRÄDGÅRDSAVALL AV INVASIVA VÄXTER

Om man rensar bort en invasiv växt i sin trädgård, så får man inte slänga detta på den egna komposten. Det ska förpackas i plastsäckar och LÄMNAS IN på ens sopstation.
Det får inte, på tippen, slängas bland Trädgårdavfall eller Brännbart.
Det måste lämnas in och man talar om vad det är.

Vi var på tippen igår och då såg vi att de satt dit en särskilt container för invasiva växter. Det var ju bra.

Magi-cat
2

#32 Tala om det för fåglarna. 🙂

Exempelvis syrener har funnits i trädgårdar mycket länge utan att någon, människa eller djur uppfattat dem som "invasiva" och oönskade. Visst, de behöver hållas efter, men som sagt. De växer i trädgårdar …

Alla växter som har bra växtbetingelser sprider sig, Det fungerar så i naturen. Det är människan som försöker ändra på allt enligt sina egna preferenser. Utrota är hon bra på. Se till mångfald - sämre.

Maria
3

Hur kommer det sig att man kan köpa vresrosor som exempel. De borde väl vara förbjudet att sälja invasiva arter eller vad är det som gäller?

/Maria

Mandra
0

#37: vi har mkt syrener på tomten. småfåglarna kan sitta i dem…men jag har aldrig någonsin sett någon äta något av en syren.

Mandra
0

#38: kan man köpa dem i Sverige? ja det borde vara förbjudet. dom kanske inte har hunnit dit än.

Magi-cat
3

#35 Det finns naturligtvis växter som planterats in på senare som kan ställa till skada på riktigt. Parkslide kan vara ett sådant exempel för att nu nämna något.

Men det jag vänder mig emot är sättet att utnämna en mycket lång rad av växter som funnits länge i trakten till att plötsligt vara så oönskade att de skall utrotas - det är inte rätt.
De har anpassat sig och övriga djur och växter har anpassat sig till dem.
Det är dubbelt det här. Människor sprider växter och djur genom sin framfart och genom klimatförändringar. Och framför allt utrotar människor arter utan större eftertanke.
Jag är rädd för att ingenting blir bättre av dessa utrotningar av "invasiva" arter (särskilt en del av dessa). Det bidrar mest till synen på att människan är skickad att bestämma vad som ska få finnas i naturen och vad som är oönskat. (Något hon upprepade gånger visat sig icke kapabel till.) När man utrotar något blir det inte tomt. Något annat tar vid. När blir det "invasivt"?

Fåglarna kanske klarar sig med annan föda, eller får det svårare. Det vet vi inte. Men allt som utrotas får konsekvenser.

• Redigerat 2023-05-25 08:43 av Magi-cat
Magi-cat
2

Angående vresros:

"En tålig buske som finns i många trädgårdar och planteringar. Den är inte så känd som invasiv, men det är ingen hemlighet för de som bor vid kusten i västra Sverige där den invaderat stränder och sanddyner." (Naturvårdsverket)

Varför inte ordna städdagar där man plockar bort vresros på de ställen där den är ett reellt problem, om den nu är det? Samtidigt kan man plocka skräp, plast och annat som människor strött omkring sig på stranden, så gör man riktigt mycket nytta.

De som haft vresros på tomten i typ minst ett halvsekel utan att uppleva annat än trevnad av dess doft och skönhet, samt den glädje och nytta den gör för de fåglar som häckar i den och äter av nyponen på hösten, kan få låta den fortsätta vara i sitt sammanhang där.

• Redigerat 2023-05-25 08:43 av Magi-cat
Mandra
0

JAPANSK SIDENÖRT

Nu ska jag skriva om en växt som jag planterade i min trädgård för ca 12 år sedan. Då gick det att köpa den, numer är det förbjudet.

Dess frökapslar ser ut som små undulater ungefär. Det är en klätterväxt.
Köpte frön ifrån Danmark tror jag.
Planterade i bakre änden av en rabatt.
Märkte genast att det började skjuta upp nya skott lite överallt i rabatten och även utanför på gräsmattan.
Fick konstant rensa bort detta. Vilket också var svårt att få bort alla extra rötter.
Till sist tröttnade jag och fick också lära mig att det är en invasiv växt.

Tog 2-3 år att få bort allt ur rabatten. Den förökade sig på många sätt. Inte bara genom rotskott, utan genom luften också, så klart…men den la också någonting som såg ut som små ärtor i jorden. Aldrig sett förut.

Nåväl, numer är den helt borta gudskelov.

https://www.naturvardsverket.se/amnesomraden/invasiva-frammande-arter/Arter/eu-listade-etablerade-arter/sidenort/

Sidenört (Asclepias syriaca) är en snabbväxande, giftig växt från Nordamerika. Den har genom sin konkurrenskraft en förmåga att förändra hela ekosystem.
Mandra
0

#42: ok, då är den väl antagligen inte förbjuden.

Magi-cat
1

Här hittar du regler och råd för dig som handlar med växter och fröer.
Caeli
1
Syren - plantering, skötsel och beskärning. Råden du behöver för att lyckas.
  • Redigerat 2023-05-25 11:18 av Pyttelite
Pyttelite
1

Jag får uppfattningen att diskussionen är mycket ytlig.

Växter och djur som är fina för ögat ska bevaras oavsett hur mycket skada de orsakar avseende mångfalden.

Att anonyma växter och djur försvinner är inte viktigt.

Och invasiva växter på verkar tex en hel del bi-arter negativt.

När det gäller vresros och syren så finns det andra varianter att ta till som inte är lika invasiva som ursprungvsvarianterna och som är fertila.

När det gäller utrotningen i Finland så handlade inte om utrotning av vresrosen som sådan utan vilket angreppssätt man använde.

Glyfosat är ett potent växtgift som borde ifrågasättas huruvida det är ok att använda för att utrota den invasiva växten.

Det är nämligen så att för aggressiva invasiva växter så kommer det på sikt bara finnas en växt kvar så i det här fallet kommer havtornen att försvinna iallafall och inte bara via bekämpningsmedel.

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/oonskade-amnen/bekampningsmedel/glyfosat-fragor-och-svar

Glyfosat finns i bekämpningsmedel som används för att bekämpa ogräs
  • Redigerat 2023-05-27 09:30 av Pyttelite
Pyttelite
0

Förresten kanske var det lika bra att havtornen minskade i omfång. 😏

Havtorn, vars näringsrika bär uppskattas av många, är en mardröm för den biologiska mångfalden i Skåne. Malmös kommunekolog uppmanar nu invånarna att inte plantera busken i sina trädgårdar. I naturreservatet vid Limhamns kalkbrott, som också är klassat som ett skyddsvärt Natura 2000-område, har havtorn fått ordentligt fäste och nästan tagit över och slagit ut andra växter.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/havtorn-varre-att-bli-av-med-an-parkslide

Havtorn, vars näringsrika bär uppskattas av många, är en mardröm för den biologiska mångfalden i Skåne. Malmös kommunekolog uppmanar nu invånarna att inte plantera busken i sina trädgårdar.
  • Redigerat 2023-05-27 09:38 av Pyttelite
Magi-cat
1

#47 Att anonyma växter och djur försvinner är inte viktigt.

Det vet jag inte var du får ifrån. Självklart kan det vara minst lika viktigt. Att diskussionen handlat om mer kända växter är kanske mer beroende på att fler känner till dem. 🙂

Det är ett stort problem vilka växter som utnämns till "invasiva". ALLT i naturen breder ut sig, om det får chansen. Det fungerar så i naturen. Och givetvis kan annat trängas undan just där. Naturen ändrar sig också när klimat och väderlek ändrar sig. Det är ett betydligt större problem vad klimatförändringarna kommer att föra med sig. Man löser inte det med att utrota en del arter som man funnit misshagliga = invasiva, oavsett hur länge de funnits på lokalen i fråga.

Snart kommer maskrosor att bli invasiva, eftersom de sprider sig i fjällregioner t.ex. där de inte funnits förut. Ska vi då utrota maskrosor överallt? Eller göra något åt klimatförändringarna?

Men givetvis ska inte arter okontrollerat föras in här och det finns väl redan bestämmelser för det som ska följas.

Magi-cat
1

#48 Ok, utrota havtorn överallt då, för säkerhets skull. 😏

(ironi)

Glyfosat borde givetvis inte användas någonsin någonstans. Men ändamålet helgade väl medlen förstås …

Pyttelite
1

#49: Ja man ska arbeta för att bevara mångfalden.

Gör man inte det får man problem som helhet.

Växter som medvetet är inplanterade här men där man inte förstod konsekvensen ska minimeras och i vissa fall utrotas.

Klimatförändringar isig är ett annat problem.

• Redigerat 2023-05-27 10:01 av Pyttelite
Magi-cat
1

Från länken om havtorn:

"– Vi har också planterat den i vägslänter eftersom det är en vacker buske, så det är delvis självförvållat.

I kalkbrottet i Limhamn provade Malmö stad att klippa ner och dra upp havtornen.

– Det var ingen bra idé! Då sköt de rotskott och blev ännu fler, det blev som en tät djungel, säger Mats Wirén."

(mina markeringar i texten)

Precis! Människor, även de som borde ha kunskap på området, ställer till det och naturen får betala.

Och så - lite växtgift till det:

– En sista metod, som vi inte helst vill använda, är att använda växtgift. Det kan man få överväga att göra.

Suck …

Pyttelite
1

#52: Vilka människor är det som ska ha en allomfattande kunskap menar du.

Kommunens parkarbetare?

Mandra
1

#47: "Jag får uppfattningen att diskussionen är mycket ytlig.

Växter och djur som är fina för ögat ska bevaras oavsett hur mycket skada de orsakar avseende mångfalden."

Håller med dig helt. Jag får också den uppfattningen.

Mandra
1

#49: ja växtligheten förändras rent naturligt - men det går INTE till som när de invasiva växterna tar över.

Magi-cat
1

#53 Vilka fattar beslut? Antar att de inhämtar kunskap först.

Magi-cat
1

#54 Växter och djur som är fina för ögat ska bevaras oavsett hur mycket skada de orsakar avseende mångfalden

En total misstolkning.

Pyttelite
1

#56: Det är därför det är så viktigt att listor över invasiva växter tillika kandidater hålls levande och sprids till allmänheten.

Och att man går ut och informerar om att växten du har i trädgården kan få övertaget om man inte hanterar den rätt.

Mandra
1

#57: när någon missuppfattar det jag säger, brukar jag anse att det är MITT fel…att JAG måste uttrycka mig bättre, så att det jag vill ha sagt går fram.

Magi-cat
2

Det här är svåra frågor. Jag är ingen biolog och jag gissar att de flesta andra i tråden inte heller är det.
Vad jag utgår ifrån är att människan tyvärr gjort och gör stora misstag i naturen, utrotar, för in och "ställer till rätta" och skapar nya misstag osv. Jag tror inte jag behöver ta några fler exempel.
Vissa arter är mycket riktigt invasiva och ska inte föras in eller planteras ut. (Det finns lagar för det.) Men arter som funnits länge (minst ett halvsekel) borde inte längre räknas som att de inte "hör hemma" här i landet. Naturen vet inte om några landsgränser. Man kan hålla efter dem där de är "problem", men behöver inte nödvändigtvis utrota rubbet.
Havtorn klarar sig från invasivitetsstämpeln för att den finns - i Norrland (!) men ställer till problem - i Skåne. Men den ska där utrotas med alla medel. Dessa medel kommer också att ställa till det för andra växter och djur och så där håller man på …

Huvudproblemet kanske inte är själva växtens "invasivitet", utan människans spridning av den och exploatering av naturen.

Magi-cat
0

Pyttelite
0

#60: Jag förstår inte hur du tänker.

Pyttelite
0

#61: Artikeln handlar inte om invasiva växter utan att vi väljer att stressa mycket känsliga biotoper genom ett onormalt utnyttjande.

Till exempel att vi när vi besöker dessa områden även sprider växter som inte ska vara i den miljön.

Det får stora konsekvenser och om man inte ser till att agera när främmande presumtiva invasiva arter oavsett om det är djur eller växter så bör vi agera.

Pyttelite
0

#60: Havtorn klarar sig från invasivitetsstämpeln för att den finns - i Norrland (!) men ställer till problem - i Skåne. Men den ska där utrotas med alla medel. Dessa medel kommer också att ställa till det för andra växter och djur och så där håller man på …

Vad baserar du detta på? Vad betyder ditt utropstecken?

Havtorn är för tillfället inte klassad som en invasiv växt än men det beror knappast på att den växer Norrland.

Vad får du dina idéer ifrån?

Diskussionen om havtorn startade med att bärplockare protesterade när den åkte med när vresrosen skulle plocka bort.

Mitt klipp illustrerar att även havtorn är en aggressiv växt även om vi människor gillar bären så förstör även den mångfalden.

• Redigerat 2023-05-27 19:25 av Pyttelite
Magi-cat
1

#64 Kortfattat: (Om vi släpper det konkreta exemplet) En växt som spridit sig invasivt i en del av landet behöver inte utrotas överallt. Den kan vara etablerad och uppskattad i någon annan del av landet. Eller att en trädgårdsväxt behöver inte nödvändigtvis utrotas för att den har förmåga att sprida sig.

Magi-cat
1

#64 Angående havtorn då. 🙂

"– Ja, den är ju ingen invasiv art eftersom den finns naturligt i norra Sverige." Sägs i länken. (min markering i texten)

I Skåne har den tydligen spridit sig från odlingar. Det kan vara ett problem. Man bör se till att arter inte sprider sig från odlingar.

Allt det här som sägs visar att detta är ett svårt problem och min "poäng" är inte att tjata emot bara-för-att utan mer ett utslag av förtvivlan över människans framfart i naturen. Och jag är rädd att många gånger ställer man till det genom att "återställa" och utrota utan större perspektiv.

Pyttelite
0

#66: Vad är det man ställer till med genom att utrota?

Det verkar inte som att det går in att vresrosor och lupiner tar bort förutsättningar för mångfald vilket leder till att ett stort antal djur och växter hotas och kommer bli rödlistade.

På sikt kommer det att drabba människan större än att man punktmarkerar ett antal växter inklusive havtornen.

Pyttelite
1

Här finns ett tvärvetenskapligt arbete som vänder och vrider på begreppet invasiva växter där en och annan synvinkel som ventilerats ovan även behandlas här.

Det är inte en helt enkel fråga som ett antal forskare vid Pufendorfinstitutet i Lund försöker sätta sig in i. Kristina Blennow vid LAPF är en av de medverkande i det tvärvetenskapliga projektet Perspektiv på invasiva växter. Projektet startade hösten 2020 till pågick i sin dåvarande form till våren 2021. Under den tiden var Kristina fortfarande anställd vid SLU, men Pufendorfinstitutet, som lyder under Lunds universitet, finansierade hennes medverkan.

Läs mer här:

https://www.slu.se/institutioner/landskapsarkitektur-planering-forvaltning/om-institutionen/verksamhetsberattelse-2021/tvarvetenskapligt-perspektiv-pa-invasiva-vaxter/

Vilka växter som anses vara nyttiga och skadliga kanske kan kännas självklart för många. Men faktum är att flera arter som ansågs främmande i början av 1900-talet är helt naturliga i vår svenska...
Mandra
0

#68: bra artikel.

Magi-cat
1

Här är också en bra sammanställning angående detta komplexa ämne. Tyvärr är det inte så uppmuntrande.
Det behövs större förändringar, men att komma dithän är det långt.

https://www.kva.se/app/uploads/2023/05/VSOmBiologiskMangfald230522.pdf?fbclid=IwAR2BSDGoyD84tK7aY28m8mFNqTqavfFMSVpHEZv812GprjuLV8Ar4lOJcUk

Pyttelite
0

#70: Man behöver inte fokusera på regnskogar utan det räcker att kolla utanför husknuten.

Ett sätt för att öka den biologiska mångfalden är att rensa bland främmande växter som förändrar biotoper permanent.

Det finns ingen större skillnad på resonemanget kring katter som oxå anses som en invasiv art och andra djur och växter som har samma egenskaper.

Magi-cat
1

… och det mest invasiva beteendet av dem alla visar … 🙂

Den kanske lär sig, i tid förhoppningsvis.

Pyttelite
1

#72: Förstår inte vad du menar.

Mandra
0

#73: inte jag heller.

Magi-cat
0

Snart lär man kunna bli bötfälld om man ertappas med en lupin på tomten. Eller vresros. Eller …

En del kan jag förstå, som parkslide som är invasiv. (Men snälla nån, bisam …😢)

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-ar-de-invasiva-arterna-som-vantas-bli-forbjudna

Snart kan du bli bötfälld om det står en blomsterlupin på din tomt. I alla fall om regeringen går på Naturvårdsverkets linje och förbjuder ytterligare 13 invasiva arter.
Pyttelite
0

#75: Det är bra att man rensar upp både bland bisam och lupinträsken..

• Redigerat 2023-06-08 19:11 av Pyttelite
Pyttelite
0

Detta gäller för lupiner - varken prästkragar eller blåklockor i framtiden om lupinen får råda. ☹️

”Blomsterlupinen utgör ett hot mot biologisk mångfald då den konkurrerar ut växter i de miljöer som den trivs i, som till exempel vägkanter och järnvägsbankar. På sikt kan blomsterlupin påverka vegetationen där den etablerat sig på grund av sin förmåga att binda kväve och därmed gödsla marken. I de naturligt magra jordarna som den vanligen växer i kan tillskottet av kväve exempelvis göra att ängsblommor ersätts av mer kväveälskande växter. Blomsterlupinen hotar även andra växter genom att de lockar till sig pollinerare, som hellre besöker blomsterlupin än inhemska blommor. Dessutom innehåller blomsterlupin alkaloider, som kan vara giftiga för får och nötkreatur. Den kan även vara allergiframkallande för människor.”

Ett allvarligt hot alltså, mot till exempel prästkragar, blåklockor och andra växter vi är vana vid att kunna plocka till midsommarkransen.

Magi-cat
1

Angående människors misstag … Inte lätt det där …

"Miljöspecialist: "Vägkantsslåtter med maskin hjälper till att sprida frön som fastnar i aggregatet""

https://www.entreprenad.com/article/view/284567/trafikverket_sa_ska_lupiner_bekampas

"Men Trafikverket sprider ju också lupiner när ni slåttrar andra vägkanter?

– Vi måste ju slåttra våra vägar för att det ska bli sikt och avrinning på dom."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/trafikverket-har-inlett-arets-bekampning-av-lupiner

Så kan det gå … Från 2008

https://www.slu.se/globalassets/ew/org/centrb/pom/lupin.pdf

Miljöspecialist: "Vägkantsslåtter med maskin hjälper till att sprida frön som fastnar i aggregatet"
  • Redigerat 2023-06-08 21:17 av Magi-cat
Pyttelite
0

#78: Fast det är väl ingen ursäkt för att begränsa lupinernas övertagande?

Caeli
0

Tur att man slipper böta för varje mördarsnigel som kryper runt på ens mark i alla fall. 😉

Samtidigt synd att man helt ger upp kampen mot dem på nationell nivå. De förändrar floran genom sin glupskhet.

Pyttelite
1

#80: Ja det är ju tur och skönt att de får vara kvar.

De är ju så söta och det är granbarksborrren oxå.

Hurra för enfalden! 🙃

• Redigerat 2023-06-08 23:28 av Pyttelite
Pyttelite
1

Utrustade med spadar och platspåsar samlades boende och stugägare i Skeppsvik, utanför Umeå, under lördagen. Målet är att utrota alla invasiva arter i området. – Vi måste hjälpas åt och agera så mycket som möjligt. Så fort man ser dem ska man attackera dom, säger Ann-Margrethe Iseklint.

Läs mer här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasterbotten/har-kampar-boende-i-skeppsvik-for-att-utrota-invasiva-arter-attackerar-dom

Utrustade med spadar och platspåsar samlades boende och stugägare i Skeppsvik, utanför Umeå, under lördagen. Målet är att utrota alla invasiva arter i området. – Vi måste hjälpas åt och agera så mycket som möjligt. Så fort man ser dem ska man attackera dom, säger Ann-Margrethe Iseklint.
Mandra
0

#0: jaha…nu har det kommit lupiner på tomten igen…bara ut och gräva. :)

Magi-cat
0

Minsann, liten fingerborgsblomma också.

Undrar just hur svåra problem det är i praktiken med den …

"Där kan man också läsa att liten fingerborgsblomma finns med på Naturvårdsverkets svarta lista tillsammans med t.ex. parkslide, jättebjörnloka och jättebalsamin"

https://sv.wikipedia.org/wiki/Liten_fingerborgsblomma

Pyttelite
1

Det är mycket bra att invasiva växter uppmärksammas i tid så att våra svenska växter inte försvinner.

Under några år har man varit sparsam med att slå gräset i kommunen och i år belönades detta med skyar av prästkragar.

Riktigt fint!

Pyttelite
1

Bäst vore om AI kunde utrota de invasiva växterna men det är säkert en manlig tanke.

AI är säkert en man. 😏

Magi-cat
1

Det här med "invasiva växter" tycks vara årets tema och allt fler växter tycks vara invasiva och därtill inte inhemska(!). Finns det ingen sansad instans som kan bringa lite rim och reson i detta? Det vore betydligt med konstruktivt att läsa om och få tips om hur man vårdar växter och natur, inte bara att översköljas av detta utrotande …

Från Kalmar län kommer bud att vresrosen ska utrotas då den är invasiv och inte inhemsk.

Den ställer säkert till problem där den sprider sig för mycket. Alla växter sprider sig så mycket de kan, det hör till deras natur! Kan man inte nöja sig med att utrota den där det blir för mycket av den? "Inhemsk" eller inte - växter vet inte av några gränser och den har funnits här länge. Således är det också djur som uppskattar den. Varför detta allt eller inget?

"Akta dig! Vresrosen är mycket invasiv 😓 Den tål nästan allt och tränger undan inhemsk växtlighet. Den trivs i alla typer av miljöer och planteras gärna som häckväxt… Stoppa spridningen av vresros:
🌸 Gräv bort den från din egen mark innan den blir för stor.
🌸 Se till att den inte sprids genom sina nypon.
🌸 Plantera inte nya vresrosor!
🌸 Ta hand om avfallet på rätt sätt. Kontakta din kommun om vad som gäller där du bor.
🌸 Rapportera fynd till invasivaarter.nu
De stora nyponen som bär på frön sprids långa sträckor med fåglar och vatten som utmärkta transportmedel. De nya plantorna som växer upp kan skapa stora problem i värdefull natur och på stränder. Vresrosens vassa taggar och täta bestånd minskar möjligheten att röra sig fritt i bland annat dyn- och kustmiljöer där den växer. Därför jobbar vi aktivt med att utrota arten i våra naturreservat på Öland."

Maria
1

Googlade nu och visst finns det vresrosor att köpa. Det blir lite förvillande.

Jag har vresrosor. Tre olika sorter i min plantering utanför huset. Inköpta på Plantagen.

/Maria

Magi-cat
1

#88 Nog är det förvillande.

Jag har två sorter. En enkel som funnits på plats länge. En dubbel, från Finland. (Den senare således inte inhemsk? 🙂)

Pyttelite
0

#87: Just vresrosen är ett problem då man trodde att den skulle hjälpa till att stoppa erosionen men istället fick man andra problem.

I trädgårdar är den ett mindre problem.

• Redigerat 2023-07-19 12:13 av Pyttelite
Maria
1

I Skagen vimlar det av vresrosor. Jag vet inte vad man gör åt saken där.

/Maria

Pyttelite
0

#91: Man kommer säkert att avverka dom i sinom tid.

Magi-cat
2

Det är människan som ställer till det i naturen. Man ska avhjälpa något, och så blir det andra problem och så ska man utrota det och så där håller det på ….

Pyttelite
0

#93: Det kallas för evolution!

Fredriks Katt 11 år
1

Hej!
Nu tror jag att jag känner igen parkslide.
I min hemstad kan man cykla förbi informationsskyltar där det står "här bekämpar vi parkslide"

Pyttelite
0

#95: Det är bra att kunna känna igen växter i ok avsett om de är invasiva eller inte.

Pyttelite
0

#91: Här föreslår man Round Up för att bekämpa rosen.

Från 2016

Sommerhusejere langs Vestkysten bliver nu anbefalet at bruge Roundup mod planten hybenrosen.

Läs mer här:

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/syd/usaedvanligt-tiltag-fra-naturstyrelsen-brug-roundup-mod-hybenrosen

Sommerhusejere langs Vestkysten bliver nu anbefalet at bruge Roundup mod planten hybenrosen.
Pyttelite
0

Från 2015;

Naturstyrelsen forsøger det umulige. Styrelsen har blæst til kamp i et forsøg på at udrydde hybenrosen i naturarealerne fra Grenen og 20 kilometer mod syd.

Läs mer här:

https://www.dr.dk/nyheder/regionale/nordjylland/naturstyrelsen-vil-udrydde-hybenrosen

Hybenrosen er uønsket i den danske natur, og derfor skal den nu udryddes.
Magi-cat
0

#97 Vilket framsteg! Roundup som är som nyttigt och bra för naturen!

😑

Pyttelite
0

#99: Ja de tog till samma förslag som i Finland.

Nu är ju artikeln gammal men vresrosen är ett problem även i Danmark.

• Redigerat 2023-07-21 08:56 av Pyttelite
KarinRedfox
0

Vad heter krukväxten?
Hon jag fick den av säger att den finns med på Boxers reklam eller logo
Men jag hittar inte….

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.