Det tacksammaste ni odlar/odlat
Vad är det mest tacksamma ni odlat?
Då tänker jag på sådant man äter.
/Maria
Det jag tycker ha varit godast och väldigt användningsbart är Mangold.
Ju mer man plockar desto mer växer det.
/Maria

Zucchini… tänker varje år "äh, två plantor är lite klent, 4 borde vara lagom" sedan har jag så jag kan bada i det. Numera plockar jag de späda frukterna och använder nästan som gurka i sallad. Otroligt mjäll och god! De frukter som blir för stora är kanon att kasta in till hönsen som foder. Dubbel vinst med andra ord!
#2: Jag använder också de små istället för gurka ibland. I tsatziki går det jättebra. Fast nu brukar jag ju få en väldig massa gurkor också.
Äpplen är tacksamt att odla. De finns att plocka från augusti till november, håller sig ibland ända till februari-mars.
Vitlök är något som ofta ger väldigt stor avkastning. I år lyckas vi nog inte äta upp allt innan nästa skörd…..
Min spanska sallad (där heter den Maraveillosa, har inte hittat den här). Tog hem 10 plantor förra våren, vi hade sallad hela sommaren. Nu kommer det upp små blad i pallkragen från föregående års frön. Det är verkligen "maraveillosa".
Det är nog ängssyra.Vi odlar och skörad.Fryser in och äter en gång i veckan hela sopp tiden.Vi äter ju soppa till lunch hela hösten vintern så det blir billig mat.
Kattutan men stolt Plåtis ägare
Potatis bara gräva ner kanske kupa någon gång och ger mycket att skörda och går att lagra. +Mangold och zucchini
Verkar bara vara mina sniglar som älskar zucchini… 😟
Störbönor är tacksamma att odla.
Hösthallon är gott men det är en växt som sprider sig som ogräs.