Ta tempen på jorden
Jag testade idag enligt råd här med en vanlig termometer. Den var nästan helt nergrävd hela eftermiddagen och visade på 15 grader. Jag har svårt att tro det då april varit så kall och det fortfarande är kallt på nätterna.
Stämmer det skulle jag kunna sätta ut potatis och t.o.m. så squash ute. Bor i zon 2.
Törs jag?
Det räcker med att du gräver ner nedersta delen av termometern ca 4cm ner i marken och temperaturen tar man tidigt på morgonen, inte på eftermiddagen då solen har legat på hela dagen. Och jag tror inte du kommer få samma positiva resultat tidigt på morgonen
Potatis kan du sätta ifall den inte har blast, squash är bäst att vänta med till månadskiftet maj-juni ifall du ska direktså
- Redigerat 2023-05-09 16:41 av Åsa S
Tack, då låter jag termometern sitta över natten.
Potatisen ligger på groning, vissa har fått lite rötter, men ingen har ännu fått blast. Men jag täckodlar så jag tänker ändå sätta hela potatisen under halmen.
Har svårt att bestämma mig för hur jag skall göra med squashen. Tänkte direktså i år, men det kliar i fingrarna….. 😊
- Redigerat 2023-05-09 20:13 av Sindri
Potatis behöver varken ha rötter eller blast när den sätts så har den inte fått blast så kan du gräva ner den jag satte min för någon vecka sedan jag bara låter knölarna ligga ljust och få lite groddar innan jag planterar jag ar dem aldrig i eller på jord innan.
Jag brukar sätta den med groddar som du gjort, men i år skulle jag göra mig till lite, för man skulle tjäna tid på att låta den få lite rötter.
Jag väntar lite till få se, det blir ett experiment.