"Föryngra" krukjord?
Jag odlar en del i stora krukor på en balkong. Tidigare har jag hällt ut jorden på hösten och fyllt på den i krukorna på våren igen, men i vinter har den stått kvar i krukorna. Nu är den tinad och jag har hackat ner allt växtmaterial som fanns kvar i jorden och undrar om jag skall tillsätta något annat för att bereda jorden för nya plantor.
Kanske guldvatten och/eller nässelvatten? Räcker det? Jag har biokol på laddning också samt lite lucernpellets jag kan böka in.
Hade det varit bättre att tömma ut och fylla på jord igen som jag brukade?
Torv bryts ner så efter ett år brukar torven ha tappat strukturen helt och blir för kompakt och syrefattig för växternas rötter men man kan ju blanda upp jorden med något luftigt ex. lecakulor och en massa gräsklipp, kompost, lite komposterad flis, bokashijord el dyl + gödning i form av gödsel. Guldvatten och nässelvatten är mer snabbverkande så de vattnar man då det växer med stort bladverk i lådorna
Jag kanske skulle skrivit att det inte är köpejord i krukorna, utan sådan som jag brukat ha ute om vintern, blandat med löv och annat. I höstas blev den stående kvar då jag börjar tycka det tungt att släpa krukor ut och in. Allt grönt som fanns, blad, stjälkar mm har vissnat och det har jag hackat ner nu så jorden känns rätt lucker. Men då skall jag vittja komposten och kanske även gräva ner lite krukväxt-rens som jag sparar i en hink.
Vermiculit har jag på ingång, det funkar väl som lecakulor?