Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterperennerrabatterbuskar
Läst 225 ggr
blåbärskulan
1

Odla pioner

Hej!
Efter att ha sett en annan tråd om pioner så blev jag så sugen på att ha egna då de är så fina. Jag är dock nybörjare och vet inte riktigt hur jag ska börja. Har några frågor.

Om man ska köpa några pioner och plantera dem, hur gör man? Vilken jord behövs?

Hur ofta behöver de vattnas på ett ungefär i ett soligt läge?

Hur länge brukar de blomma?

Mer frågor hade jag nog inte för tillfället :)

Sindri
0

Pioner är verkligen härliga, de är så mycket blomma. Det bästa är att plantera på hösten, men du kan plantera på våren också, men de blommar kanske inte redan i sommar.
Vilken sorts pion man väljer är helt beroende på smak, men det är svårt att välja.
Du får googla eller besöka plantskolor/trädgårdsaffärer. Bor du i Sörmland så har de på Jula gård en stor pionsamling.

Pioner trivs i sol, men vill ha mycket vatten, speciellt i juli när de blommat ut, så att de kan samla näring till nästa sommar. Hur mycket och ofta man vattnar beror på vädret.
Här finns bra info om pioner
https://www.plantagen.se/pion.html

Köp från en riktig handlare och inte från t ex en livsmedelsaffär, det är ofta inte så bra kvalitet på dem.

Pion är en växtfamilj som är mycket uppskattade tack vare sina vackra färggranna blommor. De är perenner som kan blomma år efter år, förutsatt att du planterar pionen rätt.
Maria
0

Jag vattnar bara mina pioner på sommaren.

/Maria

Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Trädgård iFokus - ett forum för alla som odlar i trädgård, växthus, krukor och balkong! Diskuterar även gräsklippare, verktyg, redskap, trädgårdsprydnader, ohyra, ogräs och odjur och annat som lever och annat i livet.
Pyttelite
0

Trädgård iFokus - ett forum för alla som odlar i trädgård, växthus, krukor och balkong! Diskuterar även gräsklippare, verktyg, redskap, trädgårdsprydnader, ohyra, ogräs och odjur och annat som lever och annat i livet.