Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterperennerrabatterbuskar
Läst 225 ggr
blåbärskulan
1

Odla pioner

Hej!
Efter att ha sett en annan tråd om pioner så blev jag så sugen på att ha egna då de är så fina. Jag är dock nybörjare och vet inte riktigt hur jag ska börja. Har några frågor.

Om man ska köpa några pioner och plantera dem, hur gör man? Vilken jord behövs?

Hur ofta behöver de vattnas på ett ungefär i ett soligt läge?

Hur länge brukar de blomma?

Mer frågor hade jag nog inte för tillfället :)

Sindri
0

Pioner är verkligen härliga, de är så mycket blomma. Det bästa är att plantera på hösten, men du kan plantera på våren också, men de blommar kanske inte redan i sommar.
Vilken sorts pion man väljer är helt beroende på smak, men det är svårt att välja.
Du får googla eller besöka plantskolor/trädgårdsaffärer. Bor du i Sörmland så har de på Jula gård en stor pionsamling.

Pioner trivs i sol, men vill ha mycket vatten, speciellt i juli när de blommat ut, så att de kan samla näring till nästa sommar. Hur mycket och ofta man vattnar beror på vädret.
Här finns bra info om pioner
https://www.plantagen.se/pion.html

Köp från en riktig handlare och inte från t ex en livsmedelsaffär, det är ofta inte så bra kvalitet på dem.

Pion är en växtfamilj som är mycket uppskattade tack vare sina vackra färggranna blommor. De är perenner som kan blomma år efter år, förutsatt att du planterar pionen rätt.
Maria
0

Jag vattnar bara mina pioner på sommaren.

/Maria

Pyttelite
0

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Trädgård iFokus - ett forum för alla som odlar i trädgård, växthus, krukor och balkong! Diskuterar även gräsklippare, verktyg, redskap, trädgårdsprydnader, ohyra, ogräs och odjur och annat som lever och annat i livet.
Pyttelite
0

Trädgård iFokus - ett forum för alla som odlar i trädgård, växthus, krukor och balkong! Diskuterar även gräsklippare, verktyg, redskap, trädgårdsprydnader, ohyra, ogräs och odjur och annat som lever och annat i livet.
blåbärskulan
1

Tack så jättemycket för tipsen!! :)

MonicaLagerquist
2

Jag vattnar aldrig mina pioner.

Stolt ägare till tre La permer

Maria
2

#6 Inte ens när de kommer upp och blommar?

/Maria

Pyttelite
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är bild från gårdagens trädgårdsbesök - dock ej i min trädgård.

En pionknopp och massa vandrande myror.

Caeli
0

#6: Inte jag heller.

Maria
2

Jag vattnar hela tiden från när de börjar sticka upp tills de slutat blomma.

#8 De runda knopparna som kulor är så vackra.

/Maria

blåbärskulan
1

Hittade några fina bergpioner som jag köpte.

Kan man plantera dem nu? Hösten verkar ju vara bäst för plantering men samtidigt verkar många göra det även nu på våren.

Hinner de blomma något den här sommaren?

blåbärskulan
1

#6: Då verkar de vara väldigt tåliga! Inte ens i början när du hade planterat dem?

Maria
2

Mina pioner är kraftiga och fina. Jag vattnar från att de stuckit upp tills de blommat färdigt.

/Maria

Sindri
1

#11: Det är bättre att plantera dem än att de står i kruka i sommar. Flytta pioner är bäst hösten, men om de är skolade i kruka går det bra nu. Se bara till att de inte torkar.

blåbärskulan
1

#14: Det var bara lökar som jag köpte.

• Redigerat 2023-05-17 15:47 av blåbärskulan
Sindri
2

Lökar? Är du säker på att det är pioner?

Maria
1

Det är inte Dahlior du köpt?

/Maria

blåbärskulan
1

Hmm, det stod bergpion iallafall.

• Redigerat 2023-05-18 01:14 av blåbärskulan
Sindri
1

Men är det lökar? Som tulpanlökar?
Lökar som inte skall sättas skall förvaras mörkt och svalt. Jag vet inte om kylskåp är för kallt, du får fråga där du köpte dem.
Man kan ju flytta utblommade lökar nu, så det är väl inte helt fel att plantera heller.

• Redigerat 2023-05-18 07:32 av Sindri
Maria
2

Är det inte en liten rotklump du köpt?

/Maria

blåbärskulan
1

#20: Jo det är det nog. Vad okunnig jag är.

blåbärskulan
1

Men, man lär sig :)

Pyttelite
1

Spelar nog inte så stor roll men förutsättningen för kommande blomning är att de ska ner i jorden. 😊

Sindri
1

Ja, gräv ner den nu. Den får inte torka ut. Hitta ett soligt ställe där den kan få bre ut sig. Om du inte har en stor rabatt kan du göra en rundel i gräsmattan. Gräv bort så du har en radie på ca 3-4 dm. Gräv ett lagom hål, vattna och sätt ner.
Det är omöjligt att säga om du skall göra något med jorden, för det beror på vilken jord du har från början.
Det är inte säkert att den blommar på ett par år, men sköt om den noga och låt inget gräs eller ogräs ta över.

blåbärskulan
1

#24: Har några stycken så då blir det lika mycket för varje? Tror det stod 100 cm mellan varje ungefär. Jag ska göra mitt allra bästa så får vi se :)

• Redigerat 2023-05-18 12:15 av blåbärskulan
Pyttelite
2
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En trolig bondpion i en trädgård.