Plantera ut hortensiorna? Lämna citronträdet ute?
Vi bor i växtzon 2 och har under flera år släpat stora krukor med hortensia ut och in vår och höst. Nu börjar det bli jobbigt så jag funderar på att lämna dem ute i höst.
Frågan är om jag skall ha dem kvar i krukorna väl inlindade, eller skall jag plantera ut dem? Har en halvskuggig, bra dränerad rabatt som jag tänkte göra om nu i vår.
Vad skall jag i så fall tänka på för att förbättra jorden där?
Har en liknande fråga gällande citronträdet. Det måste stå i kruka förstår jag, men vi har en skyddad hörna i sydläge där det skulle kunna övervintra i så fall. Det skulle vara lätt att packa in både kruka och träd för vintern.
Jag är villig att ta risken med det, för det börjar bli lite väl stort och tar för mycket plats i källaren där det bor annars på vintern.
Någon som har erfarenhet?
Hortensia kan ju övervintra i zon 2 lite beroende på sort men citrus klarar inte så många minusgrader och även om du lindar in med 50 fiberdukar så kommer trädet att bli djupfryst ifall det går ner mot -10 som det inte är ovanligt att det blir på vintern. Jämför med att packa in en bit kött och lägga i frysen oavsett om du packar in den i flera lager med skydd så kommer köttet att vara hårdfryst efter ett dygn
#1: Hmmm, det har du ju rätt i. Jag måste fundera ut en annan lösning för trädet, för i höst orkar jag bara inte ta in det igen.
Men jag testar med hortensiorna, det går ju att köpa nya om det skulle gå åt skogen.
Jag har fyra hortensior, tre i kruka som övervintrar i garaget och en som är planterad i marken. De tre i kruka blommar alltid, den som står ute börjar alltid om med nya skott och blommar aldrig.
Bor i gränsen zon 2-3.
Kan du ha citronträdet på en vagn eller iallafall på en bräda med hjul så att du kan rulla ut och in?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Tyvärr finns det absolut ingen plats i garaget och det har ingen uppvärmning.
Vi har pirra, men det är en mycket stort insteg till där de förvaras på vintern och där måste de bäras genom tvättstugan och sedan uppför ett högt trappsteg för att komma till förrådet. Förrådet är ett perfekt ställe att förvara dem på, lagom temp och ett fönster, men det håller inte längre att kånka. Visst kan jag be barnen, men vill helst inte ha in dem heller då de nu blivit så stora och skräpar ner en hel del.