Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 69 ggr
Sindri
0

PH-mätare, jordtermometer?

Är det någon här som använder något av detta? Jag funderar på PH-mätare och googlar runt, det finns för allt från 99:- till flera hundra. Jag är ju bara en amatörodlare så en dyr verkar onödigt, men jag vill ju att det skall visa riktiga värden.
Funderar också på en termometer för att veta när jag kan sätta potatis. Nu täckodlar jag ju den, så det kanske inte funkar ändå att mäta temperaturen under halmen?

Åsa S
1

Du behöver inga specialgrejer jag har odlat i runt 40år och man klarar sig utan pH mätare odlar man med sånt som kompost, gräsklipp etc. så behöver man inte kolla pH. Grönsaker växer bra även om det är lägre pH än 7 vilket man inte måste ha och det är främst om man enbart odlar med konstgödning som man riskerar försura trädgården och behöver kalka annars behöver man inte hålla på och höja pH.

+Temperaturen tar man på morgonen en bit ner i marken och det går bra med en billig hushållstermometer ex. en sån här för 16,90 https://www.biltema.se/kontor---teknik/termometrar/inomhustermometrar/inomhustermometer-2000044573 Efter ett tag lär man sig känna temperaturen

Det är väldigt lite man måste ha för att odla men handeln vill gärna att vi köper en massa specialgrejer som man egentligen inte behöver, men nybörjare köper nästan allt handeln säger att man och det är en lukrativ marknad

Med denna klassiska termometer för inomhusbruk får du full koll på temperaturen i ditt hem. Termometern hängs enkelt upp på väggen med hjälp av en skruv eller spik och är enkel att flytta om du vill kontrollera temperaturen även i ett annat rum. Mäter både i °C och °F Termometern mäter temperaturen i både °C (grader Celsius) och °F (grader Fahrenheit). Det gör att du lätt kan översätta en temperatur från en skala till den andra och vice versa. Kan användas som kyl- och frystermometer Vill du ha full koll även på temperaturen i din kyl och frys fungerar termometern även att använda som kyl- och frystermometer.
Sindri
0

#1: Tack Åsa S, du verkar kunnig, jag litar på dig! Tänker ju också att våra förfäder odlat i tusentals år utan dessa hjälpmedel.
Jag undrade mest över gräsmattan, den har blivit mer och mer "mossig" de senaste åren och jag har läst att det kan behövas sand eller kalk.
Såg också ett husmorstips om att testa jord med vinäger eller bikarbonat, det skall jag nog göra, för det är kul att veta vad vi har för slag jord egentligen.

Jag gör mycket egen kompost, använder fermenterat nässelvatten, gräsklipp etc, och gräver ibland ner grönsaksrester direkt i landen, men det är kul att veta ändå. Och om jag t ex skall använda äggskal eller om det är dumt. Jag vill ju "återanvända" så mycket som möjligt från köket.

Åsa S
0

När det gäller mossa i gräsmattan är det gödning som gäller man måste gynna gräsmattan så den konkurrerar det har ofta inget med pH att göra. +Ofta klipper man gräsmattan för kort ska man gå på gräsmattan ska man försöka hålla den runt 6cm hög åtminstone inte kortare. Det är det gröna som samlar in näring och energi klipper man bort mycket av det gröna hela tiden så utarmas gräset och klarar inte att konkurrera med mossan. +Gräsmattan blir torktåligare när den inte är kortklippt. +Är det mycket växtlighet som skuggar gräsmattan kan det vara en orsak till att det är mycket mossa då kan man behöva ta bort växter eller klippa så det kommer in ljus. Själv tycker jag faktiskt inte att mossa är något problem det är grönt och mjukt att gå på.

Äggskal kan du slänga ner i jorden det påverkar inte pH t då skulle du behöva slänga ner enorma mängder + det tar många många år innan ev. kalk från äggskalet blir tillgängligt för växtrötter

Sindri
0

Tack.
Maken vill helst strolla gräsmattan och det gillar jag inte då jag vill ha gräsklippet i mina odlingar. Vet annars att det är bra att låta det ligga kvar för att göda sig själv.
Jag skall nog ta och vattna ut flytande gödning till den innan han hinner före med sin Stroller Kombi. 😊
Passar på att fråga dig om bananskal som jag hört delade meningar om.
De multnar ju väldigt sakta i komposten och jag fick tips om att torka och mala dem. Gäller såklart endast ekologiska bananer.
Har du tips på bra litteratur om jordens mikrobiologi?

• Redigerat 2023-05-02 08:35 av Sindri
Åsa S
0

Ju mer du finfördelar materialet desto snabbare förmultnar det och blir till ämnen som växter kan ta upp det gäller allt organiskt material inte bara bananskal. Och har du en levande jord så kan du faktiskt slänga icke ekologiska bananskal med det lilla som finns i skalen bryts ner effektivt av jordbakterierna. Jordens mikrobiologi är ett stort ämne känner tyvärr inte till någon bok som bara handlar om det men möjligtvis att böcker om marklära kan innehålla en del + kompostböcker, biblioteket kanske har några såna böcker?

Sindri
0

#5: Tack, jag har ju torkat bananskalen i bitar och sedan mortlat dem. Vi köper bara ekologiska bananer, skall ju äta frukten också….😊

Sindri
0

Nu har jag testat min jord enligt följande tips;
**Basisk jord **
För att ta reda på om din jord är basisk (pH-värde över 7) behöver du bara lägga några matskedar av din jord i en burk, hälla i två matskedar vinäger och röra om. Om vätskan i burken börjar bubbla vet du att din jord är basisk.
Sur Jordrd
Om jorden har ett pH-värde under 7 klassas den som sur. För att ta reda på om din jord är sur häller du några matskedar jord i en burk, häller på två matskedar bikarbonat och lite vatten – rör om väl. Börjar vätskan i burken bubbla vet du att din jord är sur. Vanliga växter som trivs i sur jord är rhododendron och ljung.
Jag tog jord från ett av mina vitlöksland, med bikarbonat hände inget, men vinäger ett svagt bubblande. Den jorden är alltså svagt basisk. Jag ger samma sorts gödning till alla land ås jag antar att all jord har samma PH. Skall dock testa mina tomatpallkragar imorgon, och kanske borde jag testa någon av krukorna där tomater och gurka skall stå.

Med tanke på denna artikel
https://gronarader.se/tradgard/gronsaker-bast-i-jord-med-lagt-ph/
så kanske jag skall använda barren som faller in på vår tomt i landen. Har annars noggrant plockat bort dem.

Forskning visar att grönsaker odlade i jordar med lågt pH-värde har högre innehåll av viktiga mikronäringsämnen än de som växer i jordar med högt. Därför rekommenderas nu pH 5,5-6,5 för de flesta grönsaker som odlas med organiska gödselmedel.