Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 69 ggr
Sindri
0

PH-mätare, jordtermometer?

Är det någon här som använder något av detta? Jag funderar på PH-mätare och googlar runt, det finns för allt från 99:- till flera hundra. Jag är ju bara en amatörodlare så en dyr verkar onödigt, men jag vill ju att det skall visa riktiga värden.
Funderar också på en termometer för att veta när jag kan sätta potatis. Nu täckodlar jag ju den, så det kanske inte funkar ändå att mäta temperaturen under halmen?

Åsa S
1

Du behöver inga specialgrejer jag har odlat i runt 40år och man klarar sig utan pH mätare odlar man med sånt som kompost, gräsklipp etc. så behöver man inte kolla pH. Grönsaker växer bra även om det är lägre pH än 7 vilket man inte måste ha och det är främst om man enbart odlar med konstgödning som man riskerar försura trädgården och behöver kalka annars behöver man inte hålla på och höja pH.

+Temperaturen tar man på morgonen en bit ner i marken och det går bra med en billig hushållstermometer ex. en sån här för 16,90 https://www.biltema.se/kontor---teknik/termometrar/inomhustermometrar/inomhustermometer-2000044573 Efter ett tag lär man sig känna temperaturen

Det är väldigt lite man måste ha för att odla men handeln vill gärna att vi köper en massa specialgrejer som man egentligen inte behöver, men nybörjare köper nästan allt handeln säger att man och det är en lukrativ marknad