Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 80 ggr
Sindri
0

Tunnelväxthus i plast

Av flera olika anledningar är det uteslutet att kunna bygga ett växthus på vår tomt. Det finns heller inte något acceptabelt ställe på husfasaden att ställa ett s k "lean to" - växthus.
Har tittat på s k pop-up växthus men de är väldigt små.
Jag har börjat snegla på tunnelväxthus i plast. Kan man t ex ställa dem på kartong eller markduk på gräsmattan? Vad behöver de för förankring?
Behöver man grannes tillåtelse, eller räknas de som tält?
Tål de kyla och snö eller måste man ta ner dem på vintern?

• Redigerat 2023-04-25 08:32 av Sindri
Åsa S
0

Det finns ju många olika tunnelväxthus både med hårdplast och mjuk plast. De med hårdplast är ju att räkna som vanligt växthus och där kan du behöva bygglov. Är det mera bågar som man drar UV-beständig plast över som lätt kan tas ner så brukar man inte behöva bygglov. De med mjuk plast så brukar man montera ner till hösten de brukar inte klara en massa snö. Ibland lämnar man bågarna och bara tar in plasten. Oavsett så måste du ha bra förankring ifall det är blåsigt läge ev tillverka en stabil grund som du kan skruva fast växthuset el dyl

Sindri
0

Tack för svar. Då vet jag vad jag skall titta efter, det blir väl den enklare för säkerhets skull.

Caeli
0

Jag har ingen erfarenhet av tunnelväxthus men jag hade varit mest rädd för att det skulle blåsa sönder. Även under växthussäsongen kan det vara stormigt.