Magnolia
Jag har en magnolia som blommade fint förra året. Jag täckte den med juteväv i feb-mars så inte knopparna skulle torka bort i den tidiga vårsolen. Den blommade sen fint men jag vågade inte ta bort juteväven förrän långt slutet på maj när den nästan blommat över. Riktigt varma dagar tog jag ner väven över dagen men upp igen på kvällen. Detta gjorde att vi aldrig såg/njöt av blommorna riktigt. Men jag undra om jag vågar plocka bort väven helt när blommorna börjar blomma eller om jag ska fortsätta som förra året.
Vilken zon bor du i - hur kallt var det?
Pratar vi om många minusgrader?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Förlåt, jag bor i zon 4 och en relativt blåsig plats, även om magnolian står så vindskyddat den kan. Vad gäller temperatur så kan man tänka sig att från början av April så är vi över 0 grader dagtid men nätter kan bli några minusgrader
#2: Så trevligt att du har en blommande magnolia och lyckat bra med den.
Min uppfattning är att juteväven som du har i början av säsongen skyddar mot brännande sol och behöver inte användas just för kylan.
Magnolia är idag ytterligare förädlad så att de är mer härdiga än förr och växten isig blommar ju före bladen kommer.
Jag vågar inte rekommendera att du ska ta bort väven för kylan men rent spontant så borde det inte vara några problem.
Dock bör den fortfarande vara kvar för att skydda för mot brännskador innan blomning.
Det är min uppfattning men du bör kolla med typ en duktig trädgårdshandlare eller oxå kanske någon annan på iFokus kan bekräfta att du kan ta bort väven under blomningstiden.
Har du en botanisk trädgård i närheten kan det vara ett tips oxå.
Lycka till och om du har lust ta gärna en bild av ditt träff och lägg in här för magnolia är ett fantastiskt fin träd.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Lite andra tips om magnolia
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Från botaniska i Gbg.
#3: Jag ska höra mig för på handelsträdgården jag köpte den på för lite mer info. Jag ska försöka att komma ihåg och knäppa några kort i vår när den blommar :)
Jag fick en blomma på min magnolia i år, tror att trotts täckning så frös eller torkade alla andra knoppar bort. Jag täckte med säckväv i början av mars, men kom på att täckningen lämnade toppen öppen så jag hängde över ett gammalt parasoltyg för att solen inte skulle komma åt. Men trotts detta så fick jag bara en enda blomma längst ner mot backen. Men jag är glad för det iaf. Nytt försök nästa år :)
#7: Ibland är det som förgjort- så länge det är liv i trädet finns det hopp!
#9: Spännande färg - har aldrig sett något liknande.
#9 Jättefin🙂
/Maria
#9 Verkligen super fin. :)
Hej igen!
Jag misstänker att min magnolia tyvärr torkat "lite" i vinter. Som man ser på bilden så kommer det nya blad nedifrån och upp till halva ungefär. Resten är torra grenar och det finns inte tillstymmelse av några blad där. Jag bör väl kunna klippa bort det som är torkat utan att riskera att den dör? Den har extra vatten från regntunnan hela tiden utom när det blir vinter. Det är överspills vatten från regntunnan vid huset som leds till Magnolian. Har haft så minst i tre år iaf. Magnolian är inne på sitt 5 år på platsen. Den har hela tiden växt och varit grön, fick som sagt de första blommorna förra året :) så jag såg verkligen fram emot blomningen i år.