Fyra rosor mindre idag
Fyra rosrötter helt uppätna av sorkar. Håller på och grovrensar i mina ogräsiga rabatter och idag var det tre Rosor som bara föll omkull vid närkontakt. Ingenting - absolut ingenting unde jordytan. Trodde de levde eftersom de hade små, små bladanlag.
En fjärde ros upptäckte jag redan i början av maj. Ingen av dem är rotäkta så jag antar att de bara är att avskriva. Sätter dem mot bättre vetande i jord i en 'skamvrå' men det är väl knappast att vänta sig att de utvecklar nya rötter från stammen. Bara svårt att helt sonika slänga dem.
Ser sorkgångarna som går härs och tvärs över min tomt. Ibland trampar jag i ett hål och snubblar.

Har samma problem här också, inget kul! Tar bort mycket av odlarglädjen tyvärr. Mer och mer åker upp i krukor. Nästa helg ska jag nog gå en kurs och lära mig gjuta krukor i betong, det ska bli trevligt.

Haha - ja jädrans - betongkrukor ska jag också lära mig gjuta - sedan ska alla blommor in i en betongbunker- Och inte har jag satt upp elstängslet mot vildsvinen heller. Och rådjuren ska vi inte tala om. Och idag kom en flock kanadagäss och slog sig ner framför vår terrass.
Usch så trist med sorkangrepp…. Är dessbättre förskonad från det än så länge.
*** Qui vivrqa verra ***

Jag hittade http://www.sorkfritt.nu/default.asp?nav=2 kan det vara något?

Tack för tipset. Kanske nåt för mig. Området jag vill skydda är tyvärr väldigt stort. Men kanske jag kan använda det för de viktigaste delarna.

Christina, det kanske skulle vara något för de ställen du har de mer exklusiva rosorna som du har planterat ut. Så det slipper bli som det vart i maj med den dyra sällsynta rosen som jag inte ens kommer ihåg namnet på;-)
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Det var Freja - en ny svensk ros. Så pass ny att man inte hinner driva upp tillräckligt många för att möta efterfrågan. Klart att många vill ha en ros som man skriver så här om:
'Målsättningen var att framställa Rosor av en annan typ än de som saluförs av de utländska företagen. Eftersom deras förädling sker i ett varmare klimat än åtminstone de mellersta och nordligare delarna av Sverige blir följden att de importerade sorterna inte lämpar sig speciellt väl för våra svenska förhållanden. Ett av de viktigaste förädlingsmålen vid Balsgårds rosförädling var därför att framställa härdiga och mer robusta rossorter.' Se bilder och Läs mer

haha, den hade inte ens något svårt invecklat namn. Snacka om uselt minne man har. ;-(
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars