Trädgård iFokus

Trädgård

Etikettträdgårdens-byggprojekt
Läst 2737 ggr
Lynn_old
0

Jätteprojekt

Nu har jag stora planer igen…Jag tänker bygga en konstgjord önskebrunn och runt den göra blomland som "kronblad". Det skall alltså likna en blomma ,med brunnen i mitten, när det är klart. I de olika "kronbladslanden" tänker jag ha olika teman. T ex i det ena skall jag ha Rosor och ett annat med växter som drar till sig fjärilar (åh jag älskar fjärilarGlad). Jag behöver räkna lite på det ännu för jag vill ha rum med ett litet bord och två stolar i ett av "bladen". Ett litet fågelbad  och låga växter skall nog ha rum också i ett annat blad. Någon som har gjort något liknade? Tips och erfarenheter tages emot med tacksamhet. Jag tror att det är bra att jag inte riktigt inser hur mycket jobb det är va?

Faxlin
0

Jag tror också att det är braatt du inte riktigt inser vilket otroligt stort jobb det blir. Jag har inga råd att ge dig, men tycker det låter helt fantastiskt  och serfram emot att få följa din bygnation här inne.
Lycka till, det kan nog bli riktigt maffigt tror jag.
Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Christina
0

Låter ljuvligt. Det klassiska 'hjulet' för kryddträdgård kommer jag att tänka på. Alltså cirkelrund med kryddsorter i trianglar som tårtbitar.

Med bord och stolar i en tårtbit är det alltså en ganska stor tårta/blomma/hjul du har tänkt dig?

För rätt effekt bör det vara ungefär samma höjd på växterna. Det finns många låga Rosor att välja på. Isop är en bra växt som älskas av fjärilar.

Håller med Åsa - dokumentera och visa oss steg för steg om möjligt. Så kan vi delta med uppmuntrande tillrop!! Och ta efter det som du prövar ut.

Lise-Lotte
0

Låter jättespännade detta Glad

Illan
0

Oj vad spännande det lät. Har du nån skiss eller nåt? Det måste bli en jätteblomma ju!

Lynn_old
0

Tanken är nog att den inte skall bli så jättestor. Nu väntar jag på att min man har hittat och köpt ett litet bord och två smala stolar. När jag har dom skall jag börja mäta ytteromkrets och sedan är det väl dags att börja jobba….Mesta jobbet ligger nog i att bära sten till önskebrunnen, vi har gott om sten med inte just där…Frågan är om jag skall köpa en betong-ring och mura stenar på eller om jag skall bygga helt från början. Vad säger ni?

Pernilla
0

Tror på betongring. Den behöver ju inte synas?

Faxlin
0

Jag håller på betongringen, men jag är lite lat också. ;-)
Brunnen jag gjorde hade vi ju betongring som grund.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars