Rododendron som ändrar färg
Jag har två rododendron i trädgården, de fanns här när jag flyttade in och de första åren blommade de tyvärr inte. Sedan jag sågade ner ett par skymmande träd har de blivit lite blommor. Jag fräschade även till jorden för dem förra året så i år ser det ut att vara mycket knoppar:)
Dock är det lite märkligt för den ena busken har haft mörkrosa blommor, den andra ljusrosa. Nu i år har den ljusrosa får blekt gula blommor istället! Är det vanligt att rododendronblommor byter färg så där?

Har aldrig hört talas om att de byter färg. Kanske någon annan vet?
Det finns ingen möjlighet att det är en helt annan planta som fått fart nu under de nya förutsättningar, som blev sedan du sågade ner träden? Och som tidigare inte blommade alls?

Nej det är två väl avgränsade buskar, det här låter ju riktigt spännande m a o:)

Googlar och bläddrar mina böcker och frågar här och där. Det härmåste vi ta reda på.
Snygg färg just nu i alla fall. Vilken tyckte du bäst om?

Rosa är ju min favoritfärg, men den förra var ganska bleksiktig (kanske beror på den ganska skuggiga placeringen), den här ser på sätt och vis ganska cool ut med sin röda "mitt" ändå…:)
Har det nånting med surheten i jorden att göra? Om du har bytt jord kan det ju vara det.

#5 Precis vad jag tänkte!

Min mamma nämnde något om det oxå, med förändringar i jorden, intressant…

Trodde inte surheten påverkade Rhododendron så mycket, men kanske det är förklaringen. Hittar i alla fall ingen annan.

Det är då första gången jag har hört talas om det också. Men jag tycker ju att den gula färgen var klart häftig. ;-)
Intressant att höra om en som bytt färg. Ska kanske såga ner mina träd och fixa jorden på min också. Har jag tur blir den gul. hihi
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars