Broccoli och brysselkål
Jag har odlat både broccoli och brysselkål i år, de stå i samma land i blandad röra. :) Men jag har kål larver på brysselkålen men minimalt på broccolin. Nån som kan förklara varför?
Sen undrar jag om det är någon som har nåt bra tips på hur man gör för att minska ev, angrepp av ohyran :)
De gillar olika sorter olika mycket. Antar att det är fjärilslarver du har. Du kan odla under finmaskigt tättslutande nät som man har på från det att man sätter ut plantorna tills mängden fjärilar minskar på senhösten och nätet måste spännas upp ovanför plantorna eftersom kålmalen kan lägga ägg genom nätet ifall det ligger mot bladen. Eller så sprutar du med Turex en bakterie som dödar fjärilslarver, det sprutas på när det finns larver på plantan det funkar inte förebyggande.
Vill du lättare få bort larver och sånt efter du skördat lägg grönsakerna i ättiksvatten efter du skördat så brukar de flesta krypa ut.
Som tillägg även kalätna plantor grönskar igen och sätter skörd hela långa senhösten då det finns lite ohyra