Är det en tistel?
Jag har fått en blomma här hemma, sannolikt planterade av fåglar, som jag aldrig sett förut. Utifrån bladen som syns lite grand nertill på bilden så verkar det vara en tistel. Det har varit två blommor.
Det jag själv kommer närmast när jag letat är cirsium texanum. Bild (länk) från wikipedia.
https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Cirsium_texanum.jpg
Första av mina bilder visar hur den ser ut när den blommar. Andra bilden visar hur den ser ut när den blommat över. Frökapsel? Så som andra ser ut jag har inte jag sett på tistel förut.
Jag hittar ingen svensk info om cirsium texanum, inte ens ett svenskt namn. Så nån som vet nåt om den här sortens "tistel".
.
Ser ut att vara fjädervallmo.
Det är en pionvallmo = en fylld variant av opievallmo en ettårig växt. Låter du frökapseln sitta kvar får du fler nästa år
Agda #1 o Åsa S #2 tack för svaren.
Jag funderade på om det var en vallmo tack vare frökapseln, men bladen fick mig att tro att det var en tistel.
Jag har kikat lite på bilder på båda och det är för mig svårt att säga vilken. För de flesta av pionvallmon jag såg hade hela kronblad och min har ju nästan bara pinnar (eller vad jag ska kalla det) men såg nån pionvallmo som liknade min.
Men nu vet jag åtminstone att det är en vallmo. Så då får den sitta så får jag se nästa år om det kommer nya.
.