Dålig pollinering av squash
Det vill sig inte för min squash i år. Det kommer frukter, men de gulnar och vissnar. Har läst mig till att det beror på dålig pollinering, och när jag kollar så ser jag att hon- och hanblommor blommar i otakt. Jag har gott om pollinerare, men det hjälper ju inte.
Det kan vara flera hanblommor öppna, men när honblommorna öppnar sig har hanblommorna gett upp och vissnat.
Finns något jag kan göra? Spara pollen från hanblommor? Hur i så fall?
Nu vet jag inte exakt hur blommorna ser ut men du skulle kunna ta en pensel och försöka fånga upp för att pollinera för hand.
Penseln skulle du kunna förvara i en plastpåse - har dock aldrig testat.
Alternativet kanske kan vara att samla in hanblommor.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-08-16 12:04 av Pyttelite
Jag har försökt att göra det, men som sagt, blommorna är inte utslagna samtidigt och jag undrar just om det gick att spara pollen.
Han- och honblommorna blommar inte samtidigt på samma planta. Detta för att förhindra att plantan pollinerar sig själv. En lösning kan vara att ha 2 el flera squashplantor.
Jag har 8 st! Idag tyckte jag att jag hade tur för samma planta hade en han- och en honblomma öppen. Jag var förstås där med penseln och hjälpte till.
Menar du att de inte kan få pollen från samma planta? Men det finns de som bara har en planta och får massor med squash.