Trädgård iFokus

Trädgård

Läst 102 ggr
Condor
0

Vad kan det här vara?

Vi har en tomatplanta på balkongen med cherrytomater. Nyss var jag ute för att skörda en och upptäckte att det kröp kryp på just den tomaten som jag tänkte skörda. Tomaten kändes mjuk och huden skrynklig.

Krypen var bara 1-2 mm så jag hämtade förstorningsglaset för att se vad det är. Det var små skalbaggar, svarta med gulvita fläckar. Liknade lite nyckelpigor, men var betydligt mindre.

På den första blicken såg jag inget nnat ställe på plantan som hade befall och eftersom jag inte hade något annat till hands, sprayade jag fönsterputsmedel på det stället där dom kröp omkring. Det var ungefär 10 stycken, men jag vet förstås inte om det finns fler.

Har någon en aning vilka kryp det kan vara? När jag googlade omkring vilka skadeinsekter som tomater drabbas av hittade jag ingenting som hade likhet med dom där krypen.

Condor
0

Tillägg:

Jag hittade en bild på precis samma skalbaggar på ett annat forum, där heller ingen visste vad det är för skalbaggar. Men kanske någon vet det här?

Bilden: https://www.hausgarten.net/gartenforum/attachments/tomatenkaefer-jpg.236124/

Condor
1

Nu har jag upptäckt vad det är.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nezara_viridula#/media/Fil:Nezara_viridula_instars_Budapest_2010.jpg

Det verkar att vara det tredje skedet i utvecklingen av det här kräket:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nezara_viridula

Jag ringde till företaget Bio Help, som är specialliserad på biologisk bekämpning av skadedjur och dom sa att när dom är i det tredje skedet inte kan göra någonting med biologisk bekämpning längre. I tidigare skeden kan man använda neem olja.

Har jag nu bara valet att spaya gift eller att slänga tomatplantan? Har någon en idee?

FataMorgana
0

😥 Är det därför dom har gula fläckar? Kan man äta tomaterna som finns kvar pa plantan eller finns det ägg i dem?

Condor
0

#3:

Ingen aning.

Condor
1

Jag inser nu, efter det som jag läste, att ni i Sverige inte har erfarenheter med den här sotens kräk. Kräken kommer egentligen från östra Nordafrika och har spridit sig till Europa pga klimatförändringen. Den har redan nått södra och mellersta Tyskland, men inte ännu Sverige.

Det är ett hemskt kräk som nästan inga medel biter på. Det rekommenderas att plocka bort dom per hand. Det kanske funkar med stora vuxna djur, men inte när de är så här små. Före dom bir vuxna skulle de ändå förstöra hela plantan. Men som tur förekommer dom i kolonier, så jag har hanterat det på så vis att jag letade efter kolonier och sen sprayade jag fönsterputsmedel på kolonin. Det dör dom tydligen av. Sen plockar jag bort de drabbade grenarna.

Tyvärr har tomatplantan nu blivit mindre och glesare, men vad ska man annars göra. 😥

Sindri
0

Om du har en lång säsong är det inte för sent att ta sticklingar av plantorna. Verkar de dåliga kan du klippa av toppen, ta bort ev. blomställningar och stick stjälken så långt ner i jorden som du kan. Du kan göra likadant med ev. "tjuvar" som du hittar på plantor som du bedömer kan överleva.
Jag har flera tomatplantor som överlevt i generationer genom att ta sticklingar som får övervintra i Spanien, sedan tar jag med sticklingar från dem hem till Sverige.

Condor
0

#6:

Det är nog för sent för att ta sticklingar och börja om på nytt. De där kräken skadar inte själva växten, utan tomaterna som de suger på, både på gröna och mogna tomater. Vi var tvugna att slänga 2/3 av de tomater som är mogna och 1/3 av de gröna.

Vi har plockat bort alla kräk som vi hittade och hoppas att de nya tomaterna som mognar får vara i fred. Som tur förökar sig ju inte kräken i det här utvecklingsskedet och om vi har missat några av kräken, tar det en tid tills de blir vuxna, lägger ägg och det kläcks nya.

Men det är tråkigt. Vi var så glada att vi den här säsongen inte hade stritar och tripsar och bara ett fåtal vita flugor och sen får man kräk som är mycket värre än alla som vi har haft tidigare.

Sindri
0

Så tråkigt, man blir mest ledsen just över allt jobb och engagemang.
Jag fick klippa bort en planta idag som hade fått den där sjukan där tomaterna ruttnar nerifrån.
Jag plockar fortfarande sticklingar och sätter!
Hoppet är det sista…….