Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterprydnadsträdbuskarklätterväxter
Läst 1427 ggr
Janica
3

Att så upp Clematis?

Är det enkelt att så upp Clematis från frö? Jag tog lite frön från en blåblommande buske från min mormors trädgård. Det är en sort som inte ska beskäras, det är det enda jag vet. Jag skulle bli väldigt tacksam för alla svar.

Mvh Camilla

Christina
0

Så dem nu genast i en kruka. Fröna ska vara så färska som möjligt. Låt krukan stå ute i ur och skur tills det gror. Det kan ta sin lilla tid. En del sorter gror först efter stratifiering - dvs sedan de utsatts för kyla. Då ser du groddarna först nästa vår. Plantera ut dem i trädgården först när plantan är någorlunda stadig.

Janica
0

Ok, vad synd. Jag har nämligen haft dessa små frön i ett halvår i en påse nu, så jag kan nog glömma att så ut dom nu. Det är bara att slänga dom nu.
Men tack iaf för ditt svar Glad

Mvh Camilla.

Oliver
0

Ta en stickling i stället, eller några stycken så får du säkert samma art. En bit av rankan och ett blad i kruka med tex såjord, håll fuktigt så ska den rota sig. Säkrare och enklare när det gäller clematis.

Christina
0

Precis - det tror jag också är enklare.

Janica
0

Ja, det kan man ju göra. Då ska jag till mormor och klippa lite i hennes buske Glad Tack så mycket för era tips. Mvh Camilla.