Djur i trädgården
Vad har du för vilda djur i din trädgård,,?
Stolt ägare till tre La permer
Grodor och andra småkryp.😉
Vår trädgård är inhägnad så inga större djur kommer in. Några katter har kommit takvägen men de tar ju sig inte ut igen så vi måste släppa ut dem.
/Maria
Vid sommarstugan finns det rikt djurliv jag har t.o.m sett spår av varg på vintern (det är sveriges vargtätaste område så inget ivanligt). Just nu har jag problem med rådjur som tuggar på nästan allt och häromdagen dök en av dem med sina 3 killingar och visade dem buffen när jag sprang ut och slog på en zinkhink de blev rädda hoppas de håller sig borta ett tag iallafall. Sedan när jag kom hem och gick till mina odlingslotter så har tydligen en vildsvinsflock dragit fram över odlingslotterna såhär mitt i byn i en stockholmsförort, vissa skador blev det men inte värre än de rådjuren gör även där. Annars har jag massor av fåglar vid sommarstugan, fjärilar, insekter, ekorrar som busar runt och nån enstaka liten mus har jag sett med
Här är några harar som brukar kuta rakt igenom trädgården. Har aldrig sett dem tugga på något men det gör de säkert när jag inte ser…
Även rådjur ibland och vid ett tillfälle även älg. Annars mest det vanliga, grodor, fjärilar, insekter och fåglar.
Hade en fladdermus i förra veckan som flög runt mitt på dagen. Väldigt ovanligt de är ju nattdjur. Troligen en vilsen unge. Hoppas att den klarade sig.

Rådjur, älg, räv, hare, mård, fladdermöss och skogsmöss. Paddor, grodor, skogsödla, salamander, kopparödlor.
I fågelväg har vi kattuggla, duvhök, sparvhök och glada. En hel drös med skogsfågel har vi här också, och hackspettar. På tomten har vi sett stor hackspett, spillkråka och gröngöling. Vildsvin har vi haft precis i tomtgräns, liksom dovhjort, men inte inne på tomten än.
Vi bor mitt i skogen, så djuren rör sig ofta över tomten. Nu har bonden skjutit av en stor del av rävarna här, men innan dess, om man gick upp tidigt på försommaren, kunde man ha rävungar lekande precis innanför vårt staket.
Bor i tätbebyggt område med liten tomt som är ordentligt inhägnad (försöker hålla katter ute då jag har kaniner och fåglar jag inte vill ska bli jagade eller uppätna) så blir inte så mycket vilda djur. Haft enstaka ekorrar, möss, råttor, småfåglar.
Hade en sparvhök i grannens träd (som sticker ut över min tomt).
Vid sommarstugan har vi desto mer djur, harar, rävar, rådjur, älg, trutar, duvor, minkar, massor av fjärilar och andra insekter (naturtomt) massor av diverse småfåglar (bla ärtsångare brukar dyka upp och gök om man är där rätt tid på året), häckande skatpar, sork mm.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu