Trädgård iFokus

Trädgård

Etiketterkrukväxter-utomhus-krukväxter-inomhusköksväxter
Läst 506 ggr
Randomel93
0

Funkar det i krukor?

Jag har 4 mindre krukor, perfekta att sätta ner (med lite plats över) exempelvis basilika eller krispsallad som går att köpa på ica.

Men kan jag lyckas med en sån odling i mitt köksfönster, exempelvis två kruksallad, en basilika och rosmarin?

Om inte svaret är tvärnej så tar jag gärna emot skötseltips på dom 3 samt vad för jord som skulle passa osv. Eller om såna krukor från ica är körda från början.
Tack på förhand för er kunskap! 🌻

Pyttelite
1

Absolut kan du det - lite beroende på ljustillgång så kommer de att funka kortare eller längre tid.

Basilika är lätt att ha i vattenkultur även om du inte frågade om det.

Avdankade krukkryddor kan planteras ut i landet.

Använd jord för kryddodlingar och prova.

Ta gärna någon bild och lägg upp om du vill.

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Randomel93
0

Jag har soljlus från typ kl 14-22 i köket. Ska läsa på lite om vattenkultur, jag är nybörjare med all sorts odling så begreppen har inte fastnat riktigt , tack för tipset!

När du säger avdankade, menar du såna från ica överlag eller kan en som ser fräsch ut testas planteras i kruka?

Bör man ha dränering i krukan eller kan det fungera ändå för basilika, sallad och rosmarin?

Pyttelite
0

#2: De som ser lite vissna ut kan man plantera på friland och de kan växa vidare.

Men om du köper tex rosmarin och basilika så går det fint att plantera dom i vanlig ”krydd”-jord.

Jag skulle inte använda någon dränering utan bara fylla på med jord.

Krukan om det är en innerkruka eller bara en lerkruka behöver ha hål i botten däremot.

Randomel93
0

Jättetack för dina svar, jag ska testa imorgon och lägger in bild hur det gått 🌻

Caeli
0

#2: Ta det lite försiktigt med solljuset bara. Växter som inte är vana vid direkt sol kan få brännskador på bladen.

Randomel93
0

#5: Kan man vänja dom även om dom är "fullvuxna" men kortare stunder som man utökar?

Pyttelite
0

Du får prova dig fram rosmarin är soldyrkare men var lite försiktig med basilikan men de överlever och du kan förnya.

Caeli
0

#6: Du kan skärma av med persienner eller annat solskydd om det finns.

Sindri
0

Min erfarenhet av basilika är att de har svårt att överleva en längre tid. Jag brukar ta sticklingar och sätta i vatten, de får snabbt rötter och sedan kan man plantera dem med bättre resultat.
Man river bort de nedersta bladen på sticklingen så gör det när du ända skall använda basilika till något.

Pyttelite
1

iFokus är ett nätverk av intressesajter om allt mellan himmel och jord
Pyttelite
0

Hur går det?

Randomel93
0

Flera på jobbet sjuka i covid så jag har inte haft energi nog att plantera efter jobbet än 😅
Hoppas jag får löst det till helgen! ❤