Göra del av gräsmatta till blomsteräng

bild för inspiration
Jag skulle vilja göra en del av en mossig gräsmatta till en blomsteräng istället. Vad behöver man tänka på? Ska man riva upp allt gräs? Hur väl funkar det att strö frön direkt på gräsmattan?
Det får gärna vara lite högre blommor så dom kan sträcka sig högre än vilt gräs.
Jag tycker det är fint med svajande gräs, så jag skulle inte ha något emot att ha det också.
Jag vill slippa klippa och tycker äng är vackrare än kortklippta gräsmattor.
Mvh // Johan
Såna sommarblommor brukar man så på sensommaren eller hösten. När ängsblommorna gått i frö. Det du skall tänka på är att inte gödsla, ängsblommor gillar mager jord.
Du skall passa på att köpa frön nu, för snart försvinner de från butikerna. Jag har sett typ "Ängsblandning" eller "Sommarblommor".
Om du inte hittar i butik kan du nog köpa frön på nätet.
Tror du det räcker att trycka ner dom i gräsmattan eller behöver man göra något stort förarbete först?
Mvh // Johan
Johan jag har trädgård, men jag har ingen aning för jag är ingen trädgårdsmänniska på det sättet.
Jag kan tänka mig att vissa av blommor du tänkt dig behöver näringsrik jord medan andra du tänkt dig behöver näringsfattig så det kan bli knepigt.
För mig betyder mossa att det är näringsfattigt, men det är för mig det.
Jag fick häromdan ett mail från min elleverantör och i det handlade det bla om biologisk mångfald. Där står bla "Breda, frodiga strån är ett tecken på näringsrik jord, medan smala strån skvallrar om näringsfattigare miljöer. I de senare kan klassiska ängsblommor som blåklocka, käringtand och rölleka dyka upp. " Jag antar att det är grässtrån som avses så du kan ju kika på de strån du kan se så har du ett hum om vilken sorts jord du har.
https://www.dalakraft.se/hallbart-samhalle/badda-for-mangfald-i-sommartradgarden
I det finns en länk till en facebook sida. Det är lunds univsersitet som haft en livesändning som handlade om att skapa en vildare trädgård. Jag tror att det går att se sändningen i efterhand, är som jag förstår ca 1 tim lång. I början hade dom tydligen, enligt kommentar, lite problem med ljudet. Där kanske du kan få nåt svar.
https://www.facebook.com/lundsuniversitet/videos/434465701542695
Annars är nog mitt enda tips att gå till en riktig trädgårdhandel och fråga vad som kan passa i din trädgård. Och då vad som krävs. För min del så skulle jag bara ta nåt verktyg (typ liten kratta) och dra lite rader lite huller om buller och lägga ner frön och se vad som dyker upp.
Ett annat alternativ är att bara ge sjutton i att klippa där resten av året och nästa år och se vad som dyker upp av sig självt.
Hoppas länkarna funkar.
.
Ja, en bra början är att låta bli att klippa en bit av gräsmattan. Du kan bli väldigt förvånad. Hos oss dyker det upp bl a rölleka (bra medicinalväxt), malva, klöver och blåklockor.
Nej, du behöver inte förbereda - tänk på hur det är i naturen. Frön ramlar ner på marken, regnet kanske trycker ner dem en bit, det lägger sig vissna växtdelar och löv ovanpå. Så sover de gott tills det börjar bli varmt på våren.
Vi har satt olika sorts lökar under våra äppelträd, pärlhyacint, scilla, sibirisk vårstjärna mm och de har glatt spridit ut över gräsmattan och ibland är den helt blå och humlorna överlyckliga.
Julhyacinterna kan också få ett nytt liv ute. Gräv ner dem när jorden rett sig, De kommer tillbaka år efter år.
Inte så mycket sommaräng kanske, men en stor vårglädje.
Johan. För länge sedan lärde jag att man får en sådan äng, som du (och jag) vill ha genom att låta naturen sköta det själv. Den gräsmatta man har får växa utan klippning och när midsommar har varit och de vilda växterna har lämnat sina frön ska man slå gräset med lie och helst transportera det till komposthögen, så det inte ger för mycket näring åt den blivande ängen.
Redan nu i vår och försommar har jag kunnat njuta av många blommor i den forna gräsmattan. Kommer jag sedan att klara av att vässa min lie rätt, så hoppas jag kunna slå det höga gräset. Framför affären har jag trimmat den lilla gräsmattan men lämnar blommorna kvar.
Du är välkommen på ett studiebesök nu i sommar när du ändå är i närheten.
Värd på Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973
Nu nappar Borås kommun på tipset att anlägga ängsmarker.
Det ska bli mer blommor och bin i Borås genom en satsning från kommunen. 24 000 kvadratmeter ängsmarker kommer att anläggas.
Läs mer här:
https://sverigesradio.se/artikel/har-ska-det-bli-mer-blommor-och-bin-behover-hjalpa-dem
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.