Trädgård iFokus

Trädgård

Etikett: lökväxter
Läst 254 ggr
Caeli
0

Se skillnad på vårlökar

Har grävt upp en del lökar - snödroppar, pärlhyacint och något som jag tror är vårstjärna - som växte tillsammans i en "röra". Försöker nu sortera efter sort och inser att det här var inte enkelt…

IMG_20220611_191025.jpg

Kan de här brunaktiga lökarna i krukan uppe till höger vara snödroppar? De sitter ihop i klumpar ca 10-15 tillsammans.

Någon som har en aning?

IMG_20220611_191250.jpg
Snödropparna(?) längst fram.

• Redigerat 2022-06-11 21:42 av Caeli
Pyttelite
0

Det var verkligen svårt att hitta något användbart.

Tror att jag sett ngn form av bestämmningsnyckel men vet inte var det var.

Har du några vårbilder på din trädgård så att du kan gå den vägen?

Varför behöver du sortera och varför gräver du upp?

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.

Caeli
0

#1: De här växte på kyrkogården på mina morföräldrars grav. Där är nu nergrävt en självbevattnande planteringslåda och då fick lökväxterna flytta på sig. De hade blivit för många och dominerande på den lilla ytan.

Tanken är att återplantera snödropparna vid sidorna i rabatten (utanför lådan).

Har också letat och googlat…

• Redigerat 2022-06-11 22:35 av Caeli
Pyttelite
0

#2: Jag fortsätter var bara nyfiken - inte meningen att ”gräva”. Har letat på SLUs sida och hittar mycket men inte det.

Kanske det går att gå åt andra hållet och göra ett antagande som du gjorde och sedan jämföra.

Återkommer .

Pyttelite
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kolla 2:38 i videon ett annat tips är att ta med den till närmsta gardencenter eller liknande och fråga - i allmänhet är de mycket duktiga.

Caeli
0

#4: Tack! Den bilden blir till hjälp. Ska jämföra bättre imorgon.

#3 Nyfiken måste man få lov att vara! 🙂

Caeli
0

Hittade den här på Pinterest.

#4 Följde ditt exempel och sökte på engelska istället. Där fanns mera.

Sep 25, 2015 - Spring Bulbs Identification: 1 Tulipa - botanical, 2 Scilla, 3 Leucojum, 4 Muscari, 5 Crocus, 6 Hyacinthoides, 7 Narcissus, 8 Iris reticulata, 9 Galanthus, 10 Tulipa - cultivars
Pyttelite
0

#6: Ännu bättre - nått att spara!

Åsa S
0

Bra och veta är att snödroppar hör till de lökväxter där lökarna INTE tål att torkas, de växer i naturen i fuktiga områden. Det är därför man ofta misslyckas när man köper torkade snödroppelökar i påse ofta är 100% av lökarna stendöda även om man kan ha tur ibland och några gror. Så har du snödroppar med där låt dem inte torka ut innan återplantering ifall du är rädd om dem

Caeli
0

De som jag tror är snödroppar är nere i marken igen.

Tiden som lökarna var ovan jord hade jag dem i krukor täckta med lätt fuktad planteringsjord så jag hoppas att de klarade sig! 🙂