Paradisapel blommar bara delvis?
Hej!
Vi har en gammal paradisapel (tror jag?) på gården som inte blommar riktigt fullt.
Trädet är minst 40-50 år gammalt, säkert äldre, och har inte beskurits på minst 25-30 år. Åtminstone inte professionellt.
Det har tidigare blommat fullt och fint men i år och förra året har det varit sämre. Bara delar av trädet blommar. Se bild hur det ser ut idag. Delar av trädet ser rätt trist och torrt ut.
Vad kan detta bero på? Behöver vi beskära?
Jag läste nånstans att man inte ska beskära paradisapel. Vi har heller ingen ambition att beskära av estetiska skäl eller liknande, isåfall är det enkom för trädets hälsa.
Trädet finns i Dalarna, om det har någon betydelse.
Många träd mår dåligt av de här torra och varma somrarna vi har haft de senaste åren och många träd mår fortfarande dåligt efter den extremt varma och torra sommaren 2018 sånt ger spår i många år. Det man kan göra är att ex. lägga tjockt lager gräsklipp under trädet nu på försommaren (inte ända upp mot stammen) för att kväva gräset under som inte är bra för trädet + gräsklippet ger gödning och jordförbättring + håller kvar fukten. Samt vattna trädet vid torka. Strössla ev ut lite aska under trädet med ifall du har tillgång till det (ta ej från grillen). En lättare gallring av kronan kan du göra på vårvintern för i det här fallet kan det vara bra försöka få trädet att skjuta lite yngre skott för att hålla det vitalt lite längre
#1:
Tack för bra svar! Vi har god tillgång till både gräsklipp och aska, så det blir det att sätta igång med direkt.
Gallring tänker jag att vi får göra kommande vårvinter. Kan man som lekman göra detta själv? Vad ska man tänka på?
Man kan ta bort några av de äldsta grenarna och helst så att det knappt syns att man klippt så lätt gallring bör det vara. Beskärning stimulerar nytillväxt av nya unga skott ej blomning det kan vara bra att tänka på men de unga grenarna kommer blomma i framtiden