Plantera akleja och rosor (hjälp)
Förra året försökte jag plantera akleja i vanlig blomjord i små krukor, men det växte inte alls.
Jag har mycket sol på våren och sommaren och det växer faktiskt aklejor vilt i området jag bor på.
Vad gjorde jag för fel? tänkte prova plantera nya igen nu i sommar
Har också planterat två Rosor (maidens blush,) i två större krukor med rosjord. vattnar lite och 1-2 gånger om dagen. hade tänkt plantera de utomhus sen om de börjar växa.
Det är ju ganska stora blommor och undrar om jag gjort rätt? har ställt de utomhus idag för att jag tänkte att de skulle få frisk luft.
Ni som har planerat akleja och/eller Rosor, ge gärna tips på hur ni gjorde!
Här har du lite tips från Wexthuset. De vill ha lite skuggig placering.
Vad hände med dina och var hade du planterat dom?
Jag tycker att de är trevliga och kan så sig själva på ställen där de trivs.
Här är länken:
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-05-27 09:51 av Pyttelite
Akleja: Kanske det var att det var små krukor som var problemet sätt plantorna utomhus eller i rejäla krukor. Alt hämta frön där de växer vilt = ta mogna frön frökapslarna ska bli lätt bruna och börja torka då är fröerna mogna. Sedan slänger du ut fröerna där du vill ha dem. Fröerna måste ofta gå igenom en vinter innan de gror så slänger du ut frön nu i sommar får du plantor nästa år.
Rosor: De kan du plantera ut utomhus, blanda upp den befintliga jorden med nån hink kogödsel och plantera så förädlingsstället sitter 10-15cm under jordytan. Välj en växtplats där det inte står vatten på våren men det får inte vara för torrt heller så inte vid en husvägg el dyl. Maidens Blush blommar på gamla grenar och remonterar ej. Den växer ofta med långa rangliga grenar och mes bara grönt och blommor i toppen så har man problem med att de får lite nakna knän kan man plantera nån lummig perenn framför
#2 Tack så mycket för svaret!
Ska prova plantera om aklejan i större krukor.
Ska pröva plantera några Rosor utomhus också, hur ofta behövs de vattnas? eller kan man låta regnet sköta vattningen?