Lättodlade grönsaker/örter?
Har äntligen gjort om i mitt jordgubbsland (som mest bestod av jordgubbar och smultron som växte växte hej vilt plus en vitlök som sakta men säkert växt sig större och större då jag aldrig plockat upp den) och satt pallkragar och då också begränsat jordgubbarna lite för vill ha plats att odla lite annat.
Mitt problem är dock att jag behöver saker som klarar sig på egen hand och sen inte behöver skördas förrän augusti/september (då jag är borta stor del av sommaren (och vill inte sätta fiskvakten på att behöva sköta mitt land). Lök är inget alternativ (då jag inte tål lök), potatis känns lite trist (och vill helst inte ha något som växer under jord som man måste gräva upp). Hade ju önskat det skulle funka med tomat, paprika eller gurka men de verkar ju kräva en hel del omvårdnad (och växthus för många sorter).
Finns det något som passar eller kan jag lika gärna låta jordgubbarna breda ut sig igen? Eller till och med skaffa någon annan sort också?
Bild på hur det ser ut nu (ska inhandla "färsk" jord och fylla på lite). Tidigare så var hela ytan täckt av jordgubbar och smultron (så ganska omöjligt att plocka utan att trampa ner och mosa plantor 😂).
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Lite kryddväxter kan vara fint att ha.
Gräslök, timjan, oregano är flerårig. Dill, persilja är oxå bra att ha och kräver inte så mycket.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Timjan och oregano skulle ju kunna vara något (övriga gillar jag inte) är ju en fördel om de är fleråriga också.
Skulle typ ruccola kunna funka? Eller behöver den massa omsorg?
Har aldrig odlat ruccola men du skulle kanske kunna fixa ngn täckodling med tanke på att det är behändig storlek.
Sedan är det ju knepigt om sommaren blir varm.
Oregano och timjan kan ju kanske klara lite torka men det är ju inte värre än att du får plantera nytt om det inte skulle funka när du kommit hem.
#3: Brukade alltid täcka jordgubbarna med hö (blir alltid massa svinn från kaninerna när de drar ner hö i toalådan) så det kan jag ju göra med annat också.
#4: Absolut det håller ogräset borta och det torkar inte ut.
Det finns ju olika pumpor oxå. Mycket snabbväxande.
Sökte på att odla ruccola och det verkade vara enkel att odla så kanske får prova det (kaninerna brukar älska ruccola så då blir dem glada).
Försökte med butternut pumpa förra året men tror jag vart för sen ute för den han aldrig blomma :( Verkar som man måste för odla dem redan i april. Hade gärna odlat squash (odla den i komposten när jag var liten) men vet inte hur bra den klarar sig (plus att vad jag minns så spred den ut sig rätt bra).
#6: Ruccola är lätt att odla, den trivs i sol. Om du låter några gå i blom kan du ta eget frö, för det är ju rätt dyrt. Om du odlar oregano, så tänk på att den kan bli som ett ogräs, den sprider sig med frö.
Ser nu att du skriver att du är borta hela sommaren, då passar inte ruccola.
Butternutpumpa är inte den lättaste att odla, squash däremot är lätt, men är du inte hemma och skördar så kanske det inte blir så bra. Höst och vintermorötter och purjolök kan du skörda på hösten, och såklart potatis.
#7: Kanske får testa odla ruccola vid sommarstugan istället då.
Mamma och pappa kom hem från sommarstugan ett år med fullt av tomater och vattenmeloner i blomsterrabatten (använt kompostjord i den) så har funderat om man ska chansa och hoppas man kan få någon tomatplanta att överleva. Blir ju varmt och gottigt längst med husväggen.
Morötter är det nog lite för grunt för, fast kan ju alltid odla det för blastens skull (som kaninerna älskar).
Får kanske testa då och se om kaninerna gillar oregano, gör dem det så gör det inget om det sprider sig ;) (har försökt få kirskål att växa på min tomt men kaninerna åt ihjäl den 😆).
Det finns en morot som blir rund, Paris Market heter den och den kräver ingen djup jord. Du kan väl prova med tomater, det finns så många olika sorter, tidiga och sena. De blir så mycket godare än köpta.
Tvivlar på att kaninerna äter oregano, kolla så det inte är farligt för dem. Inte dåligt av dem att ta död på kirskålen. 😄
#9: Säg inte det! Är nog väldigt individuellt vad kaninerna gillar och inte (ska inte vara farligt iaf). Min förra kanin älskade saker som var beska (riktigt stark ruccola) men vägrade äta söta saker (tex morot). Han åt också humle..
De jag har nu verkar äta pepparmynta (även om det inte är favoriten).
Ruccola kan sprida sig som ett ogräs. Avråder då du inte är hemma och kan tukta.
En squashplanta borde du kunna ha, om du gillar det.
Tomat går bra, men välj körsbärstomat som inte behöver tjuvas.
Släng ut lite ringblomsfrön här och där, fint med lite färg till hösten. Håller också en del ohyra borta.
Oreganon kan du hålla kort om du sätter den i en hög kruka som du skär bort botten på och gräver ner.
Jag tyckte det var enkelt att odla brytbönor. Jag gjorde inte så mycket med dem, band upp dem någon gång på pinnar/spaljé men annars vattnade jag bara och skördade då och då. Men jag vet inte hur de blir om man väntar med att skörda 🤔
#9 När du säger det har jag nog sett frön till runda morötter i affären. De låter ju som ett alternativ då.
#11: Hade tänkt körsbärstomater (för jag tycker bäst om de små tomaterna) men hade ingen aning om att de inte behövde tjuvas, det är ju jättebra :)
För min del så gör det inget om saker blir som "ogräs" så länge det är något kaninerna gillar och kan äta ;)
Ringblommor har jag haft förut! Det kan hända jag har frö liggande från dem. Men skulle vara fint. Har funderat på att sätta en lavendel också (försökte förra året men den dog tyvärr), känns som en fördel att ha saker som lockar till sig insekter så jordgubbarna blir ordentligt pollinerade.
Smart att kunna hålla oreganon i schack med en kruka!
#12 Hade sockerärtor något år och det blev några jag kunde äta. Vet inte om brytbönor funkar ungefär lika?
#13: Om du inte håller efter oreganon så räcker det inte med att ha den i kruka. Den sprider sig med frön.
#14: oregano 🌿: Det beror på har man den på friland eller odlingslåda är det inte säkert att den klarar vintern.
Tror ni lavendel kan växa bredvid vitlöken? Eller är det bättre att flytta vitlöken? (Skulle vilja ha lavendeln i det hörnet nämligen, är nog det hörnet som får mest sol).
#15: Här i zon fyra klarar den lätt vintern och kan bli som ett ogräs, fast ett trevligt sådant, tycker jag. Humlor och bin älskar den. Lät den sprida sig på min kolonilott just därför.
Oregano växer vilt i Sverige: " I Sverige som trädgårdsväxt. Vild förekommer den rätt sällsynt upp till Jämtland - Ångermanland framför allt längs kusterna. Vanlig i delar av Norge, i Danmark på öarna"
Såg att det växte som ett hav av oregano i ett dike och runt om. Det var ett område som nog var minst 30 kvadrat stort.
#17: Jo jag vet men det finns olika typer av oregano och min frös faktisk i vintras och jag bor i zon 2 😬
Kan förstås bero på trädgårdsmästare oxå …
- Redigerat 2022-05-14 12:02 av Pyttelite
#18: Konstigt att den frös. Kanske beror det på jorden att den inte vill ha det för blött på vintern? Här är lättare jord och den är nästan invasiv. Första gången jag odlade oregano var på 70-talet. Sedan växte det ganska stora landet igen till en äng som var till en fjärdedel fylld med oregano. Den jag odlar nu är en mer kryddstark sort och den sprider sig nästan lika mycket.
#19: Jag har en stor som bara används som insektsattraherare som blommar fint men så köpte jag en finare sort för ngt år sedan som inte överlevde.
#13: både timjan och oregano lockar till sig insekter.
Grönkål går bra att skörda sent. Likaså purjolök.
Mangold säger jag lättodlad och kan användas som spenat tillagad.
Lägger även till att körsbärstomat kommer i många former det finns hundratals sorter och de flesta jag känner till tjuvas. Det är busktomat som man inte behöver tjuva och busktomater kommer med frukter i olika storlekar både små körsbärstomatfrukter och stora frukter mera åt bifftomat
#23: Åh, då har jag helt missuppfattat. Jag som odlat tomater i flera decennier. 😵
Då skulle jag behöva ha bara busktomater som far och flänger så mycket. Det betyder också att de inte blir så höga och man slipper binda upp.
Det är stämmer väl ändå att det är lätt att se vilka som skall tjuvas, det är de där det kommer ut en stjälk rakt från stammen med blommor? På de som inte skall tjuvas kommer själva fruktställningen ut från ett bladveck.
#23: Intressant! Då ska jag kika efter busktomater då :)
#0 Krasse?
Blöt bomull,strö på frön och vattna.
Sen växer det som attan!
#26: Inte riktigt för ett trädgårdsland som skall sköta sig själv, men bra på fönsterbrädan.
- Redigerat 2022-05-16 22:47 av Sindri
#27 Jaha,trodde att TS frågade efter örter! Inte på någon speciell plats!😅