Att bo i växthus
Solen börjar sakta värma allt mer och våren är i antågande. Men för Roja Brimalm och Johan Holmstedt i Vadstena började våren för flera månader sedan, då de valde att bygga både hus och trädgård – inne i ett växthus. När Johan och Roja tittade på att köpa hus såg de plötsligt ett udda husprojekt i ett tv-program.
– Direkt fastnade jag för idén och när vi sedan fick besöka huset och såg alla fruktträd och vindruvor som hängde där – då var jag såld, säger Roja Brimalm och skrattar.
Läs mer här;
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/johan-och-roja-bor-i-vaxthuset
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#0:
Att bo så där har jag drömt om i hela mitt liv, men den stora lottovinsten har inte kommit ännu. Men i min dröm finns det också en pool. 😊
- Redigerat 2022-04-24 14:23 av Condor
#1: Ja det ser fantastiskt ut - vi får hoppas på eurojackpot nästa vecka. 😺
#2:
Jag hoppas redan ikväll på 6 rätt i Österrikes lotto. Här har vi en sexfaldig jackpott. Där ligger det nu över 5 miljoner euro. Eurolotto har jag aldrig spelat.
#3: Bara att önska lycka till - nu händer det!
Nej, så där hade jag inte velat ha det. Att ha ett orangeri att odla i hade varit fint men jag skulle inte vilja ha hela huset+ trädgården i ett växthus. Tänk så varmt det kan bli på sommaren och så mycket man missar om man har trädgården "inomhus". Frisk luft, fågelsång, vinden i ansiktet, vårregnet…
#5: Där dom bor finns det tillräckligt med vind och regn över - det går ju forfarande att gå ut.
Jag misstänker att de magasinerar en del av sommarens värme - med jag vet inte om det är så.
#4:
Det var ingen som hade 6 rätt. Nu har vi en sjufaldig jackpott nästa dragning.
Men vad jag undrar är om det där växthuset skulle klar av en hagelstorm. Här har vi haft hagelstormar med hagelkorn som var stora som cherrytomater och som totalförstörde allt som vi hade på balkongen. Först hörde vi en smäll och undrade vad det var. Det var det första hagelkornet som träffade taket. En minut senare såg det ut som om jorden skulle gå under. Medan det haglade, stormade det med 140 km/h. När man tittade ut genom fönstret såg man inte ens 2 meter. Så här såg det ut på balkongen efter stormen. Vi hade en dvärgdadelpalm som var 2 meter. Den återhämtade sig aldrig mer från hagelstormen.
4 år senare drog en tornado knappt förbi.
- Redigerat 2022-04-25 11:09 av Condor
#5:
I "min dröm" är det ett växthus som man kan öppna taket på och växthuset ska inte gå över hela trädgården. Annars blir det för varmt på sommarn. Här har vi haft över 39 grader ibland.
Ja, det låter som lite för varmt på sommaren om man inte kan öppna väggar och tak.
Och det ser konstigt ut med en balkong inomhus.
Fast vem drömmer inte om en tropisk trädgård?

Så skulle jag vilja bo.
Stolt ägare till tre La permer
#10: Ja tänk när det blåser fullstora på slätten och det är yrsnö så går man där i värmen och myser. ☀️